PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KOORDİNATÖRLÜĞÜ YÖNERGESİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

 

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Yönergenin amacı Pamukkale Üniversitesi personeli ve öğrencilerinin sürdürülebilir bir çevrede yaşayabilmeleri için oluşturulan Sürdürülebilirlik Koordinatörlüğünün hedeflerini görevlerini, faaliyet alanlarını, çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1) Bu Yönerge Pamukkale Üniversitesi Sürdürülebilirlik Koordinatörlüğünün kuruluşuna, işleyişine, görev, yetki ve faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Yönerge, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 14 üncü maddesi, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı 2872 sayılı Çevre Kanunu, 12 Temmuz 2019 tarihli ve 30829 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Sıfır Atık Yönetmeliği’nin 12 nci maddesi, On İkinci Kalkınma Planı, Paris İklim Anlaşması ve Avrupa Yeşil Mutabakatı ve Birleşmiş Milletler Sürdürülebilirlik Kalkınma Hedefleri esas alınarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4 - (1) Bu Yönerge de geçen;

a) Akademik Birimler: Pamukkale Üniversitesine bağlı fakülte, enstitü, yüksekokul, meslek yüksekokul

b) Atık: Üreticisi veya fiilen elinde bulunduran gerçek veya tüzel kişi tarafından çevreye atılan veya bırakılan ya da atılması zorunlu olan herhangi bir madde veya materyali,

c) Birim: Pamukkale Üniversite akademik ve idari birimleri,

ç) Birim Sürdürülebilirlik Komitesi: Pamukkale Üniversitesi akademik ve idari birimlerde birim yöneticisi tarafından oluşturulan sürdürülebilirlik komiteleri

d) Komisyon: Pamukkale Üniversitesi Sürdürülebilirlik Komisyonu

e) Koordinatör: Pamukkale Üniversitesi Sürdürülebilirlik Koordinatörünü

f) Koordinatörlük: Pamukkale Üniversitesi Sürdürülebilirlik Koordinatörlüğünü

g) Koordinatör Yardımcısı: Pamukkale Üniversitesi Sürdürülebilirlik Koordinatör Yardımcısını,

h) Rektör: Pamukkale Üniversitesi Rektörünü

ı) Senato: Pamukkale Üniversitesi Senatosu’nu

i) Uygulama ve araştırma merkezi: Pamukkale Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Merkezleri,

f) Üniversite: Pamukkale Üniversitesini ifade eder.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Koordinatörlüğün Amacı ve Faaliyet Alanları

Amaç

Koordinatörlüğün amacı;

MADDE 5 – (1) Koordinatörlüğün amacı; Üniversite yerleşkesi için sürdürülebilir yeşil yerleşke, atık, enerji, su, ulaşım yönetimi ve benzeri konularda Üniversiteye ait politikaların oluşturulmasını sağlamak ve bunların uygulanmasına katkıda bulunmak.

Koordinatörlüğün faaliyet alanları

Madde 6- (1) Koordinatörlüğün faaliyet alanları şunlardır:

a) Üniversitenin stratejileri doğrultusunda sürdürülebilirlik yaklaşımının uygulanması için çalışmalar yapmak.

b) Yerleşkelerdeki tüm sürdürülebilirlik faaliyet ve çalışmalarını desteklemek,

c) Koordinatörlüğün faaliyet alanlarına ilişkin farkındalığı artıracak çalışmalar yapmak, toplumsal ve akademik faaliyetler düzenlemek ve eğitim vermek,

ç) Üniversitenin sürdürülebilirlik alanındaki faaliyetlerini analiz etmek ve yeni stratejiler geliştirmek,

d) Ulusal ve uluslararası sıralamaları takip etmek ve bu derecelendirme kuruluşlarının talep ettiği verileri sisteme girmek.

e) Üniversitenin Yeşil Mutabakat çerçevesinde karbon emisyonunu azaltmak için Birimler ile işbirliği sağlayarak karbon ayak izini takip etmek.

f) Üniversitenin sürdürülebilirlik raporunu her yıl için hazırlamak.

g) Üniversitenin Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma amaçları kapsamında, çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürülebilirlik konularında faaliyetleri arttırmak için Birimler ile işbirliği sağlamak.

h)  Koordinatörlüğün internet sayfası içeriğini oluşturmak ve yönetmek

ı) Yerleşkedeki farkındalık çalışmalarının yürütülmesi ve sürdürülebilir bir ortam oluşturulabilmesi için gerekli olan; su, atık, enerji yönetimi ve ulaşım politikalarının oluşturulmasında rehberlik etmek.

i) Üniversitenin sürdürülebilir kurumsal kimliğinin görünürlüğü ve tanınırlığının artırılması amacıyla ilgili Birimlerle işbirliği içinde çalışmalar yürütmek,

j) Koordinatörlüğün faaliyet alanı ile ilgili konularda Birimlere rehberlik etmek

 

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Koordinatörlüğün Yapısı, Görev, Yetki ve Sorumlulukları

 

Koordinatörlüğün yapısı  

MADDE 7- (1) Koordinatör, Üniversite öğretim elemanları arasından, Rektör tarafından 3 yıl süreyle görevlendirilir. Süresi dolan Koordinatör aynı usulle tekrar görevlendirilebilir. Rektör gerektiğinde görev süresi dolmadan aynı usulle Koordinatörü değiştirebilir. Koordinatör, Koordinatörlüğün tüm çalışmalarının düzenli olarak yürütülmesi ve geliştirilmesi konularında doğrudan Rektöre karşı sorumludur.

(2) Koordinatör ilgili Rektör Yardımcısına bağlı olarak çalışır.

(3) Koordinatörün önerisi ile koordinatöre çalışmalarında yardımcı olmak üzere, üniversite öğretim elemanları arasından fazla iki kişi Koordinatör Yardımcısı olarak Rektör tarafından görevlendirilir. Rektör gerektiğinde aynı usulle Koordinatör yardımcısını değiştirebilir.

(4) Gerek duyulması halinde Koordinatörlüğün akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı, Rektör tarafından görevlendirilecek personelle karşılanır.

(5) Koordinatörlükte proje, etkinlik veya araştırma ölçeğinde kısmi zamanlı veya gönüllü öğrenciler görev alabilir.

(6) Koordinatör görevi başında bulunmadığı zamanlarda yardımcılarından biri Koordinatöre vekâlet eder. Vekâlet altı aydan fazla sürerse yeni Koordinatör görevlendirilir. Koordinatörün görevi sona erdiğinde yardımcısının da görevi sona erer.

 

Koordinatörün görev, yetki ve sorumlulukları

MADDE 8 – (1) Koordinatörün görevleri şunlardır:

a) Koordinatörlüğü temsil etmek,

b) Koordinatörlük amaçlarını gerçekleştirmek için gerekli çalışmaları yapmak,

c) Koordinatörlük ve Komisyon ile Üniversitenin ilgili birimleriyle koordinasyonu sağlayarak, iş birliği içinde Koordinatörlük çalışmalarının düzenli olarak yürütülmesini sağlamak,

ç) Koordinatörlük idari işlerini yürütmek,

d) Çalışma programları oluşturmak, yürütmek ve bu konularda karar almak,

e) Komisyon gündemini oluşturmak ve alınan kararları değerlendirmek,

f) Görev alanı ile ilgili mevzuat değişikliklerini takip etmek,

g) Üniversitenin sürdürülebilirlik politikalarının birimlerce uygulanmasını sağlamak,

ğ) Üniversitenin sürdürülebilirlik stratejilerine yönelik etkinlikler düzenlemek ve gerekli iş birliklerini sağlamak,

h) Üniversitede, sürdürülebilirliğe ilişkin yapılan tüm bilimsel ve toplumsal çalışmaları izlemek ve arşivlemek,

ı) Üniversite üst yönetimine gerektiğinde, görev alanıyla ilgili konularda raporlar hazırlamak, bilgi vermek, öneride bulunmak.

 i) Sürdürülebilirlik Eylem Planlarının hazırlanmasını, yürütülmesini koordine etmek

j), İlgili kararları üniversite atık komisyonuna bildirmek

k) Atık yönetimi hakkında alınan karar ve politikaları atık komisyonuna bildirmek ve uygulanmasını takip etmek.

(2) Koordinatör, Rektöre ve ilgili Rektör Yardımcısına karşı sorumludur.

(3) Koordinatör görevi başında bulunmadığı zamanlarda yardımcısı Koordinatörlüğe vekâlet eder. Vekâlet altı aydan fazla sürerse yeni Koordinatör görevlendirilir.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Sürdürülebilirlik Koordinatörlüğü İdari Personelinin Görevleri

 

MADDE 9 – (1) Koordinatörlük idari personelinin görevleri aşağıda açıklandığı gibidir:

a) Koordinatörlükle ilgili yazışmaları hazırlamak ve koordinatöre sunmak.

b) Koordinatör ve koordinatör yardımcısı tarafından belirlenen görevleri yerine getirmek.

 

BEŞİNCİ BÖLÜM

Sürdürülebilirlik Komisyonunun Oluşumu ve Çalışma Usul ve Esasları

 

Komisyonun Oluşumu:

MADDE 10 – (1) Komisyon aşağıdaki üyelerden oluşur:

Rektör,

Koordinatörlüğün Bağlı Olduğu Rektör Yardımcısı,

Koordinatör,

Koordinatör Yardımcıları,

Genel Sekreter,

İdari ve Mali İşler Daire Başkanı,

Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanı,

Bilgi İşlem Daire Başkanı,

Strateji Geliştirme Daire Başkanı,

Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanı,

Öğrenci İşleri Daire Başkanı,

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı,

Hukuk Müşaviri,

Fakültelerde Dekanlık tarafından görevlendirilen öncelikli tercih sürdürülebilirlik konusunda uzman, çalışmaları ya da bilgi olan ya da ilgili bir öğretim üyesi,

Meslek Yüksekokullarında Müdür tarafından görevlendirilen öncelikli tercih sürdürülebilirlik konusunda uzman, çalışmaları olan ya da ilgili bir öğretim üyesi/öğretim görevlisi,

Teknokent yönetiminin görevlendireceği müdür yardımcısı,

Kalite Yönetimi ve Veri Değerlendirme, Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü tarafından görevlendirilen müdür yardımcısı,

Kariyer Planlama Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü tarafından görevlendirilen müdür yardımcısı

Uluslararası İlişkiler Koordinatörü tarafından görevlendirilen koordinatör yardımcısı

Atık Komisyonu tarafından görevlendirilen bir temsilci

Koruma ve Güvenlik Hizmetleri Müdürü

Öğrenci Temsilcisi

 

(2) Komisyonun başkanlığını Rektör, Rektörün bulunmadığı zamanlarda koordinatörlüğün bağlı olduğu rektör yardımcısı yapar.

(3) Öğrenci temsilcisi dışındaki komisyon üyelerinin görev süresi üç yıldır. Süresi biten üyeler yeniden komisyon üyesi olarak görevlendirilebilir. Görevi süresi dolmadan ayrılan komisyon üyesi yerine yeni bir üye görevlendirilir ve görev süresi üç yıldır.

(4) Komisyon üyesi olarak Öğrenci temsilcisi alanındaki derslerde başarılı, sürdürülebilir yeşil yerleşke, atık, enerji, su, ulaşım yönetimi ve benzeri konularla ile ilgili olan üniversite öğrencileri arasından seçilir ve görev süresi bir yıldır. Görev süresi dolan öğrenci öğrenciliği devam etmesi şartı ile yeniden komisyon üyesi olarak seçilebilir.

(5) Komisyonun sekretaryası Koordinatörlük tarafından yürütülür.

 

MADDE 11 – (1) Komisyonun çalışma usul ve esasları:

a) Koordinatör ve Komisyon üyelerinin önerilerini görüşmek ve karara bağlamak.

b) Proje grupları, Çalışma Grupları ve benzeri alt birimlerin oluşturulması, çalışma esaslarının belirlenmesi ve çalışmaların gerçekleştirilme sürecine ilişkin kararları almak.

c) Üyeleri arasından Enerji ve İklim Değişikliği Çalışma Grubu, Atık Yönetimi Çalışma Grubu, Bina ve Çevre Düzenleme Çalışma Grubu, Alt yapı ve Ulaştırma Çalışma Grubu, Eğitim ve Araştırma Çalışma Grubu ve Su Çalışma Grubunun oluşturulması; grupların çalışma esaslarının belirlenmesi ve çalışmaların gerçekleştirilme sürecine ilişkin kararları almak.

d) Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla yapılacak ortak çalışmalar için iş birliği esaslarını belirlemek, hazırlanan protokolleri incelemek ve görüş bildirmek.

e) Birimlerde bilgilendirme faaliyetleri yürütmek ve faaliyet alanı ile ilgili eğitim faaliyetleri planlamak ve Rektörlüğün onayına sunmak, onaylanan eğitim ve seminer faaliyetlerini organize etmek.

f) Birimleri komisyonda alınan kararlar hakkında bilgilendirmek

 (2) Komisyon, her yarıyılın başında olağan ve gerektiğinde çağrı ile toplanır.

(3) Toplantı nisabı üye tam sayısının yarıdan fazlasıdır. Kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır.

(4) Komisyon toplantıları, Üniversitenin çevre ve sürdürülebilirlik ile ilgili topluluklarına mensup tüm öğrencilere ve konuya ilgi duyan personele açıktır. Komisyon ihtiyaç duyduğunda kapalı oturum da yapabilir.

(5) Toplantı gündemi, Komisyon üyelerinden gelen talepler de gözetilerek Koordinatör tarafından hazırlanır. Gündem dışındaki hususların görüşülmesi için toplantıda karar alınması gerekir.

(6) Toplantı sonunda, görüşülen hususlarla ilgili olarak alınan kararlar tüm üyelerce imzalanmış bir tutanağa bağlanır.

 

ALTINCI BÖLÜM

Sürdürülebilirlik Komisyona Bağlı Alt Organizasyonlar

 

Birim Sürdürülebilirlik Komitelerinin oluşturulması ve organizasyon yapısı

MADDE 12 – (1) Bu yönergenin Beşinci maddesinde tanımlanan Sürdürülebilirlik Komisyonun görevleri doğrultusunda Üniversitenin akademik ve idari birimlerinde Sürdürülebilirlik Sisteminin yapılandırılması amacıyla Birim Sürdürülebilirlik Komiteleri kurulur.  Bu komiteler aşağıdaki üyelerden oluşur;

1. Akademik birimlerde Birim Sürdürülebilirlik Komite üyeleri;

a) Dekan/Müdür ve/veya temsile yetkili yardımcısı

b) Enstitü/Fakülte/Yüksekokul Sekreteri

ç) En az bir Akademik Personel

d) En az bir İdari Personel

e) Öğrenci temsilcisi

2. İdari birimlerinde Birim Sürdürülebilirlik Komite üyeleri;

a) Daire Başkanlıklarında alt komisyon daire başkanı tarafından belirlenen en az 2 idari personel ile oluşur.

(2) Pamukkale Üniversitesi Birim Sürdürülebilirlik Komitelerinin başkanlığını Birimin Üst Yöneticisi ve/veya temsile yetkili yardımcısı yapar.

(3) Sürdürülebilirlik komite üyeleri, Birim Yöneticisinin belirleyeceği kişiler arasından seçilir; gerekli görülmesi halinde birim yöneticisi Sürdürülebilirlik komitesi üyeleri arasından bir kişiyi Birim Sürdürülebilirlik Koordinatörü olarak görevlendirebilir. Üyelerin görev süreleri üç yıldır. Komite üyeliği için; sürdürülebilirlik alanında stratejik planlama ve kurumsal değerlendirme konularında deneyimli veya bilgi sahibi personel tercih edilir.

(4) Görev süresi biten ya da görevinden ayrılan üyenin yerine, bu maddede açıklanan ilkeler doğrultusunda Birim Yöneticisi tarafından yeni üye belirlenir. Süresi bitmeden görevinden ayrılan üyenin yerine belirlenen üye, yerine geldiği üyenin kalan süresi kadar görev yapar.

 

Sürdürülebilirlik Komitelerinin Görevleri

MADDE 13 –a) Koordinatörlük tarafından alınan ilgili kararları birimlerinde uygulamak, uygulatmak ve uygulanmasını takip etmek

b) Sürdürülebilirlik konusunda politikalar geliştirmek, görüş ve öneriler oluşturmak; bunları Sürdürülebilirlik Koordinatörlüğüne iletmek

c ) Sürdürülebilirlik Koordinatörlüğü tarafından istenen düzenleme ve uygulamaların birimlerde gerçekleşmesini sağlamak, takibini yapmak

d) Sürdürülebilirlik Koordinatörlüğü tarafından istenen veri ve bilgileri iletmek.

 

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

 

Hüküm bulunmayan haller

MADDE 14 - (1) Bu Yönerge ’de hüküm bulunmayan durumlarda Üniversite Senato kararları ve ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 15 – (1) Bu Yönerge Senato tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 16 – (1) Bu Yönerge hükümlerini Rektör yürütür.