İşletmede Mesleki Eğitim: Mesleki eğitim programı öğrencilerinin teorik eğitimlerini yükseköğretim kurumlarında, işletmede veya işletmelerce tesis edilen eğitim birimlerinde, beceri eğitimlerini ise işletmelerde yaptıkları eğitim uygulamalarıdır.
Mesleki
Eğitim Programı: Yükseköğretim Kurulu tarafından Ülkenin kalkınmaya
dair üst politika belgeleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak belirli
zaman aralıkları ile belirlenen ve bir mesleğe ilişkin önlisans veya
lisans düzeyinde eğitim ve öğretim faaliyeti yürütülen yükseköğretim
diploma programlarını ifade eder.
İşletmede
mesleki eğitimin eğitim ve öğretim dönemlerinde yapılması esastır.
İşletmede mesleki eğitim yükseköğretim kurumunun akademik takviminde
belirlenen eğitim ve öğretim dönemlerinde başlar ve bu sürenin sonunda
biter. Ancak programın özelliğine ve işletme koşullarının uygunluğuna
göre yaz döneminde de işletmede mesleki eğitim yaptırılabilir.
İşletmede
mesleki eğitim için AKTS kredisi belirlemek zorunludur. AKTS kredileri
program veya bölümün ders çizelgelerine eklenir ve öğrencilerin
mezuniyet kredisi hesabına dâhil edilir.
İşletmede
mesleki eğitim kapsamında hesaplanan derslerin toplam kredisi 15 AKTS
kredisinden az, 30 AKTS kredisinden fazla olamaz. Tıp
programlarındaki intörnlük uygulaması 60 AKTS kredisi olarak
değerlendirilir.
Komisyon
veya alt komisyonlar, işletmede mesleki eğitim yapan öğrencileri
işletme değerlendirme formu, uygulamalı eğitim dosyası ve önceden
belirlenen kazanımlar doğrultusunda değerlendirir.
Öğrencinin
işletmede mesleki eğitim kapsamındaki değerlendirme notu sisteme ders
notu olarak işlenir. Aynı zamanda bu değerlendirme notu, akademik başarı
notu değerlendirmelerine dâhil edilir.
Değerlendirme sonucu başarısız olan öğrenciler işletmede mesleki eğitimlerini aynı veya farklı işletmelerde yeniden yapabilir.
İME: Pamukkale Üniversitesi önlisans ve lisans diploma programları müfredatlarında yer alan İşletmede Mesleki Eğitim dersini ifade eder.
İME
dersinin amacı; öğrencinin alanı ile ilgili işletmeyi yakından
tanımasına, bu işletmedeki organizasyon yapısını, sorumlulukları,
ilişkileri, işletme disiplinini öğrenmesine, eğitim-öğretim sürecinde
kazandığı bilgi ve becerileri pekiştirmesine, yeni bilgi ve beceriler
elde etmesine, çalışma ortamındaki diğer personeller ile uyum içerisinde
çalışma kabiliyetini geliştirmesine, sektördeki uygulamaları öğrenerek
kullanabilmesine olanak tanımaktır.
İME dersinde bir hafta beş iş günü ve bir iş günü sekiz saat olarak değerlendirilir.
İME dersi Akademik Takvimde belirlenen ilgili dönemin derslerinin başladığı ilk gün başlar, derslerinin bittiği son gün biter.
UYGULAMALI EĞİTİMLER KOMİSYONUNUN GÖREV VE YETKİSİ
Fakülte,
yüksekokul veya meslek yüksekokulunun uygulamalı eğitim yapılan program
veya bölümlerinde; uygulamalı eğitim faaliyetlerinin planlanması,
uygulanması ve koordinasyonundan sorumlu Komisyon oluşturulur.
Komisyon,
işletmede mesleki eğitim veya staj sonunda elde edilen kazanımların
ölçme ve değerlendirme işlemlerini yapar veya bu işlemi yaptırmak üzere
sorumlu öğretim elemanının da yer aldığı alt komisyonlar oluşturabilir.
AKADEMİK BİRİM KOORDİNATÖRÜ
Akademik Birim Yöneticisi: Pamukkale Üniversitesinde İşletmede Mesleki Eğitim dersinin yürütüldüğü meslek yüksekokulunda Müdür ve fakültede Dekandır.
Akademik Birim Koordinatörü:
Pamukkale Üniversitesinde İşletmede Mesleki Eğitim dersinin yürütüldüğü
akademik birimde bu dersin yürütülmesini koordine eden öğretim
elemanıdır.
Akademik
Birim Koordinatörü, ilgili Akademik Birim Yöneticisi tarafından öğretim
üyeleri ya da öğretim görevlileri arasından üç yıllığına atanır. Süresi
biten Akademik Birim Koordinatörü tekrar atanabilir. Görevden ayrılan
Akademik Birim Koordinatörü yerine aynı usulle yeni atama yapılır.
Akademik Birim Koordinatörü, Akademik Birim Yöneticisine karşı sorumludur.
Akademik Birim Koordinatörü, İME dersinin ilgili akademik birimde yürütülmesinin genel koordinasyonundan sorumludur.
Tek diploma programının yürütüldüğü akademik birimlerde aynı zamanda Akademik Alt Birim Koordinatörü olarak da görev yapar.
Akademik Birim Koordinatörünün görev ve sorumlulukları şunlardır:
a)
İME dersinin Pamukkale Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim
Yönergesine uygun şekilde yürütülmesini denetleyerek ortaya çıkan
sorunlara çözüm üretmek ve çözülemeyen aksaklıkları Akademik Birim
Komisyonuna ya da Akademik Birim Yöneticisine iletmek.
b) İME ile ilgili yapılan toplantılara ilgili akademik birimi temsilen katılmak.
c) Akademik Birim Komisyonunun başkanlığını yürütmek.
ç) İlgili akademik birim ile işletmeler arasında koordinasyonu sağlamak.
d) Sistem üzerinden akademik birimdeki tüm yetkilendirmeleri yapmak.
AKADEMİK ALT BİRİM KOORDİNATÖRÜ
Akademik
Alt Birim: Pamukkale Üniversitesinde İşletmede Mesleki Eğitim dersinin
fiilen yürütüldüğü bölümü/anabilim dalını/programıdır.
Akademik
Alt Birim Koordinatörü: Pamukkale Üniversitesinde İşletmede Mesleki
Eğitim dersinin fiilen yürütüldüğü akademik alt birimde bu dersin
yürütülmesini koordine eden öğretim elemanıdır.
Akademik
Alt Birim Koordinatörü, ilgili Bölüm Başkanı tarafından öğretim üyeleri
ya da öğretim görevlileri arasından üç yıllığına atanır. Süresi biten
Akademik Alt Birim Koordinatörü tekrar atanabilir. Görevden ayrılan
Akademik Alt Birim Koordinatörü yerine aynı usulle yeni atama yapılır.
Akademik Alt Birim Koordinatörü, İME dersinin ilgili akademik alt birimde yürütülmesinin genel koordinasyonundan sorumludur.
Akademik Alt Birim Koordinatörü, Akademik Birim Komisyonunun üyesidir.
Akademik Alt Birim Koordinatörünün görev ve sorumlulukları şunlardır:
a)
İME dersinin Pamukkale Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim
Yönergesine uygun şekilde yürütülmesini denetleyerek ortaya çıkan
sorunlara çözüm üretmek ve çözülemeyen aksaklıkları akademik birim
koordinatörüne iletmek.
b) Akademik Alt Birim Komisyonunun başkanlığını yürütmek.
c) İlgili akademik alt birim ile işletmeler arasında koordinasyonu sağlamak.
AKADEMİK BİRİM KOMİSYONU
Akademik Birim: Pamukkale Üniversitesinde İşletmede Mesleki Eğitim dersinin yürütüldüğü meslek yüksekokulu ve fakültedir.
Akademik
Birim Komisyonu: Pamukkale Üniversitesinde İşletmede Mesleki Eğitim
dersinin yürütüldüğü akademik birimlerde bu dersin yürütülmesini
koordine eden komisyondur.
Akademik Birim Komisyonu, Akademik Birim Koordinatörünün başkanlığında Akademik Alt Birim Koordinatörlerinden oluşur.
Akademik Birim Komisyonu biri derslerin başlamasından önce olmak üzere her dönem en az iki defa toplanır.
Tek diploma programının yürütüldüğü akademik birimlerde aynı zamanda Akademik Alt Birim Komisyonu olarak da görev yapar.
Akademik Birim Komisyonunun görevleri şunlardır:
a)
İlgili akademik birimde İME dersinin Pamukkale Üniversitesi İşletmede
Mesleki Eğitim Yönergesi hükümlerine göre yürütülmesini koordine etmek.
b) Akademik Alt Birim Komisyonları arasında koordinasyonu sağlamak.
c) Akademik Alt Birim Komisyonlarının çözemediği sorunlara çözüm üretmek.
ç) İME yapacak öğrencilerin sigorta işlemlerini planlamak.
d) İME protokolü yapılacak işletme temini hususunda ilgili taraflarla iş birliği yapmak.
e) İlgili akademik birimde yürütülen İME sürecini kontrol ederek gerekli önlemleri almak.
f) Gerekli gördüğünde İME ile ilgili anket, mülakat ve uygulamalar düzenlemek.
AKADEMİK ALT BİRİM KOMİSYONU
Akademik Alt Birim Komisyonu: Pamukkale
Üniversitesinde İşletmede Mesleki Eğitim dersinin fiilen yürütüldüğü
akademik alt birimde bu dersin yürütülmesini koordine eden komisyondur.
Akademik
Alt Birim Komisyonu, Akademik Alt Birim Koordinatörünün başkanlığında
ilgili Bölüm Başkanı tarafından üç yıllığına görevlendirilen öğretim
elemanları ile birlikte en az üç kişiden oluşur.
Akademik Alt Birim Komisyonu biri derslerin başlamasından önce olmak üzere her dönem en az iki defa toplanır.
Akademik Alt Birim Komisyonun görevleri şunlardır:
a)
Akademik Alt Birimde İME uygulamasının Pamukkale Üniversitesi İşletmede
Mesleki Eğitim Yönergesi hükümlerine göre yürütülmesini koordine etmek.
b) Akademik Alt Birimde İME dersini veren öğretim elemanları arasında eşgüdümü sağlamak.
c) İME yapılacak işletmelerin uygunluğuna karar vermek.
ç) İME başvurularını değerlendirmek ve sonuçları duyurmak.
d) Açılan İME şubelerindeki öğrenci sayılarını ve öğrencilerin şubelere dağılımını planlamak.
e) İşletme değişikliği yapacak öğrencilerin taleplerini karara bağlamak ve değerlendirme yöntemini belirlemek.
f)
Öğrencilerin İME süresince hazırlayacakları günlük, haftalık ve aylık
çalışma faaliyetlerinin kapsamını ve faaliyet raporunun içeriğini
belirlemek ve ilan ederek öğrencilere duyurmak.
g) İME yapılan işletmelerle iletişim içinde olmak.
ğ) İME yapan öğrencilerin gerekli durumlarda İME dersini sonlandırmak.
h)
İME ile ilgili doğabilecek aksaklık ve problemleri çözmek. Pamukkale
Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesinde tanımlanmamış ve
çözülemeyen aksaklıkları Akademik Birim Komisyonuna iletmek.
PROTOKOL
Akademik
birimler ile İME yapılacak işletmeler arasında kontenjan belirlemek ve
koşulları tanımlamak amacı ile protokol yapılır.
Protokol,
Üniversite adına Akademik Birim Yöneticisi ile imza yetkisine sahip
İşletme Yöneticisi arasında iki nüsha olarak imzalanır.
Protokolde
İME yapılan diploma programları, her bir diploma programı için
işletmede İME yapacak öğrenci sayıları, İME yapılacak dönemler ve
protokolün geçerlik süresi yer alır.
Taraflardan birisi en az altı ay öncesinden haber vermek kaydıyla protokole son verebilir.
Protokol yapılan işletme ve kontenjan bilgileri Akademik Birim Koordinatörü tarafından sisteme yüklenir.
İME YAPILABİLECEK İŞLETMELER
İşletme:
Bir diploma programının eğitim-öğretim amaçlarına uygun olarak
İşletmede Mesleki Eğitim dersi yapılabilecek özelliklere sahip, mal veya
hizmet üreten yurt içi ya da yurt dışındaki kamu veya özel sektöre ait
kurum, kuruluş ve işyerleridir.
İşletme Yetkilisi: İşletmede Mesleki Eğitim sözleşmesini işletme adına imzalayan orta düzey yöneticidir.
İşletme Yöneticisi: İşletmede Mesleki Eğitim protokolünü işletme adına imzalayan üst düzey yöneticidir.
İME
dersi imkanlar ölçüsünde Denizli il sınırları içerisindeki işletmelerde
yapılması esas olmakla birlikte diğer illerde de yapılabilir.
Protokol:
İşletmede Mesleki Eğitim dersiyle ilgili kontenjanları, şartları ve
kuralları açıklayan ve Akademik Birim Yöneticisi ile İşletme Yöneticisi
tarafından imzalanan belgedir.
Protokol yapılan işletmelerde belirlenen kontenjanlar kapsamında İME yapılabilir.
Öğrenci
protokol yapılmayan bir işletmede İME yapmak isterse İME İşletme
Uygunluk Formunu doldurarak Akademik Alt Birim Komisyonuna başvurur.
İşletme Uygunluk Formu: Bir işletme hakkında genel bilgileri içeren formdur.
Komisyon
başvuruyu inceleyerek işletmenin uygunluğuna veya reddine karar verir.
Uygun görülen işletmeler Akademik Alt Birim Koordinatörü tarafından
sisteme yüklenir.
Bünyesinde, işletmede mesleki eğitim veya staj yaptırılan işletmenin görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Bünyesinde uygulamalı eğitim yapacak öğrenci sayısını dikkate alarak
alanında mesleki yetkinliğe sahip yeterli sayıda eğitici personeli
görevlendirmek.
b) Uygulamalı eğitim yapacak öğrencinin uygulamalı eğitim kabul formunu onaylamak.
c) Bünyesinde uygulamalı eğitim yapan her bir öğrenci için işletme değerlendirme formunu doldurmak.
ç)
Uygulamalı eğitim faaliyetlerinin 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş
Sağlığı ve Güvenliği Kanunu hükümlerine uygun ortamlarda yapılmasını
sağlamak.
d) İşletmedeki çalışma ortamı ve uygulamaların mahiyeti dikkate alınarak öğrencilere iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri vermek.
e)
İşletmede mesleki eğitim ve kayıtlı olduğu programın ders planında yer
aldığı için staj yapan öğrencilere 3308 sayılı Kanunun ilgili
hükümlerine uygun olarak ücret ödemek.
f)
İşletmede mesleki eğitim ve staj yapan öğrencilerin geçirdikleri iş
kazalarını ilgili mevzuata uygun olarak ilgililere ve aynı gün içinde
öğrencinin kayıtlı olduğu yükseköğretim kurumuna bildirmek.
BAŞVURU VE YERLEŞTİRME İŞLEMLERİ
Akademik
Alt Birim Komisyonu öğrenci, öğretim elemanı ve kontenjanları dikkate
alarak her dönem belirli sayıda öğrencinin İME yapmasına izin verebilir.
Bu durumda öğrencilerin akademik ortalaması ve mezuniyet durumu esas
alınarak İME yapabilecek asıl ve yedek öğrenci listesi ilan edilir.
İME yapacak öğrenci, ilgili dönemde İME yapılabilecek işletmeler arasından sistem üzerinden en fazla üç tercih yapar.
Akademik
Alt Birim Komisyonu öncelikle öğrenci ve işletmenin karşılıklı
tercihlerine göre yerleştirmeleri yapar. Akademik Alt Birim Komisyonu
diğer öğrencileri ise tercihlerini ve akademik ortalamalarını dikkate
alarak işletmelere yerleştirir.
Yerleşemeyen
öğrencilere, İME yapmak istediği yeni bir işletmeyi önerebilmesi ya da
doğrudan var olan kontenjanlar arasından yeni bir tercih yapabilmesi
için ek süre verilir. En geç ekle- sil ve onayla günlerinin ilk günü
sonuna kadar yerleşemeyen öğrencinin o dönemki İME ders kaydı üzerinden
silinir.
Akademik Alt Birim Komisyonu tarafından yapılan yerleştirmeler kesindir, öğrencinin itiraz hakkı yoktur.
Geç
yerleşme nedeni ile derslerin başladığı ilk gün İME dersine
başlayamaması durumunda öğrenci İME dersine başladığı güne kadar
devamsız sayılır.
Öğrencinin
akademik takvimde belirtilen tarihe kadar sistemden İME başvurusu
yapması, yerleşmesi ve ardından kayıt yenileme günlerinde İME ders kaydı
yapması gerekmektedir. Öğrencinin sadece kayıt yenileme günlerinde ya
da ekle-sil ve onayla günlerinde İME ders kaydı yapması İME yapması için
yeterli değildir.
Öğrenci, İME aldığı dönemde daha önce alıp başarısız olduğu dersleri sadece devam zorunluluğu yoksa alabilir.
İME
dışındaki tüm derslerini tamamlamış öğrenciler de dahil olmak üzere,
öğrenci İME dersine kayıt olduğu dönem ders kaydından önce varsa öğrenim
ücreti/öğrenci katkı payını ödemek zorundadır.
SÖZLEŞME
Sözleşme:
İşletmede Mesleki Eğitim dersi kapsamında öğrenci, Alt Birim
Koordinatörü ve İşletme Yetkilisi tarafından imzalanan belgedir.
Öğrenci,
akademik birim ve İME yapılacak işletmeler arasında tarafların
yükümlülüklerini belirlemek için bir sözleşme hazırlanır.
Sözleşme üç nüsha olarak hazırlanır ve öğrenci, Akademik Alt Birim Koordinatörü ve İşletme Yetkilisi tarafından imzalanır.
Sözleşmede
İME uygulamasının başlangıç ve bitiş tarihleri, tarafların iletişim
bilgileri, öğrencinin banka hesap bilgileri yer alır.
SİGORTA
3308
sayılı Kanunun 25 inci maddesi ile 5510 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca işletmede mesleki
eğitim gören öğrenciler hakkında iş kazası ve meslek hastalığı ile
hastalık sigortası uygulanır. Bu öğrencilerden bakmakla yükümlü olunan
kişi durumunda olmayanlar hakkında ayrıca genel sağlık sigortası
hükümleri uygulanır. Bu fıkra kapsamında ödenecek primler 5510 sayılı
Kanunun 87 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca
yükseköğretim kurumları tarafından karşılanır.
İME
yapacak öğrenciye iş kazası ve meslek hastalıkları sigortası ile
hastalık sigortası Üniversite tarafından yapılır. Öğrenci genel sağlık
sigortası kapsamında müstehak değilse genel sağlık sigortası da
Üniversite tarafından yapılır.
Taahhütname: Öğrencinin genel sağlık sigortası işlemleri için gereken öğrenci beyanını içeren belgedir.
Öğrenci
başvuru sırasında genel sağlık sigortası kapsamında e-devletten alacağı
müstehaklık belgesini ve imzalı taahhütnameyi Akademik Alt Birim
Komisyonuna teslim etmek zorundadır.
DEVAM ZORUNLULUĞU
İME dersini alan öğrencinin İME süresince işletmede tam zamanlı olarak çalışma mecburiyeti vardır.
Öğrenci
sadece gerektiğinde Mesleki Eğitim Sorumlusundan izin almak ve Sorumlu
Öğretim Elemanını bilgilendirmek kaydıyla toplam sürenin en fazla yüzde
onu kadar işletmeye devam etmeyebilir. Yüzde ondan fazla devamsızlık
yapan öğrencinin İME dersinden F2 ile başarısız olduğu kabul edilir.
Öğrencinin izinli ve izinsiz devam etmediği günler değerlendirmede
dikkate alınır.
RAPOR, İŞ KAZASI VE MESLEK HASTALIĞI
Öğrencinin
iş göremezlik raporu alması durumunda, toplam sürenin en az yüzde
sekseni kadar İME dersine devam etmiş olması koşulu ile raporu kabul
edilir. Raporlu olduğu günler ve izinli ya da izinsiz devam etmediği
günlerin toplamı, toplam İME süresinin yüzde yirmisini geçerse F2 ile
başarısız olduğu kabul edilir. Öğrencinin rapor aldığı gün Mesleki
Eğitim Sorumlusuna ve Sorumlu Öğretim Elemanına raporunu iletmesi
gerekmektedir.
İME
sırasında iş kazası geçiren öğrencinin bilgileri ile kazanın mahiyeti
Mesleki Eğitim Sorumlusu tarafından aynı gün dersin öğretim elemanına
iletilir.
İME
sırasında meslek hastalığına yakalanan öğrencinin rapor aldığı gün
Mesleki Eğitim Sorumlusuna ve Sorumlu Öğretim Elemanına raporunu
iletmesi gerekmektedir.
İŞLETME DEĞİŞİKLİĞİ VE İME DERSİNİN SONLANDIRILMASI
Öğrenci, uygulamalı eğitime başladıktan sonra komisyonun uygun görüşüne binaen işletme değişikliği yapabilir.
Öğrenci,
geçerli bir nedeni olması durumunda, İME yaptığı işletmeyi değiştirmek
veya İME dersini sonlandırmak üzere Akademik Alt Birim Komisyonuna
yazılı olarak başvurur.
Akademik Alt Birim Komisyonu öğrencinin talebini inceleyerek kabul ya da ret verebilir.
Öğrencinin
değişiklik talebinin kabul edilmesi durumunda, yeni işletmeye
yerleştirilme işlemleri Pamukkale Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim
Yönergesinin 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen başvuru
işlemlerinde sistem başvurusu aranmaksızın 11, 12 ve 13 üncü maddeleri
hükümlerine göre yürütülür.
Öğrencinin sonlandırma talebinin kabul edilmesi durumunda, İME dersinden F2 ile başarısız olduğu kabul edilir.
Akademik
Alt Birim Komisyonu öğrencinin değişiklik veya sonlandırma talebini
reddederse bu durumda öğrenci aynı işletmede İME sürecine devam etmek
zorundadır. Öğrenci İME sürecine devam etmek istemez ise öğrencinin
dersten F2 ile başarısız olduğu kabul edilir.
İşletme değişikliği sırasında geçen sürelerde öğrenci devamsız sayılır.
İşletmenin
kapanması, doğal afetler ve benzeri mücbir sebepler dışında işletme
değişikliği İME sürecinin son yirmi iş gününde yapılamaz.
FAALİYET RAPORU
Faaliyet Raporu: Öğrencinin İşletmede Mesleki Eğitim dersi sırasında yaptığı faaliyetlerden oluşan rapordur.
Öğrenci
İME sırasında yaptığı tüm çalışmaları faaliyet raporuna yazarak Mesleki
Eğitim Sorumlusunun yazılı onayı ile İME süreci tamamlandıktan sonraki
üç iş günü içinde raporunu Sorumlu Öğretim Elemanına sunar.
Öğrenciler işletmede yaptıkları çalışmaları günlük veya haftalık olarak faaliyet raporuna yazmak zorundadır.
Öğrenci
faaliyet raporunda kitap, dergi, internet ve benzeri bilgi
kaynaklarından elde edilen temel bilgilerden ziyade, İME sürecinde
yaptığı çalışmalara ve elde ettiği kazanımlar hakkında teorik ve/veya
pratik bilgilere, işletmeye özgü tanımlamalar ile üretim ve uygulamaya
yönelik işlemlere yer vermelidir.
Zorunlu
hallerde öğrencinin birden fazla işletmede İME yapması durumunda,
öğrenci tüm işletmelerdeki çalışmaları için ayrı faaliyet raporu
hazırlamak ve ilgili işletmedeki son gününü takip eden üç iş günü içinde
faaliyet raporunu Sorumlu Öğretim Elemanına teslim etmek zorundadır.
Akademik birimler gerekirse faaliyet raporunun hazırlanması için ek kurallar belirleyebilirler.
DEĞERLENDİRME
Mesleki
Eğitim Sorumlusu, öğrencinin işletmenin resmi çalışma kurallarına uyma,
iletişim ve iş birliğine yatkınlık, devam durumu ve performansını
değerlendirerek yüz tam puan üzerinden bir not verir. Mesleki Eğitim
Sorumlusu, İME süreci tamamlandıktan sonraki üç iş günü içinde ilgili
değerlendirme formunu doldurarak Sorumlu Öğretim Elemanına iletir.
Zorunlu
hallerde öğrencinin birden fazla işletmede İME yapması durumunda, tüm
işletmelerdeki Mesleki Eğitim Sorumlularının vereceği notların Akademik
Alt Birim Komisyonunca belirlenen oranlarda ortalaması alınarak Mesleki
Eğitim Sorumlusu notu belirlenir.
Sorumlu
Öğretim Elemanı, öğrencinin İME sırasındaki dönem içi çalışmalarını,
izinli ve izinsiz devam durumunu ve dönem sonundaki faaliyet raporunu
değerlendirerek yüz tam puan üzerinden bir not verir.
Öğrencinin
İME başarı puanı, Mesleki Eğitim Sorumlusunun notunun yüzde ellisi ile
Sorumlu Öğretim Elemanının notunun yüzde ellisi alınarak belirlenir.
Devam
durumu yetersiz olan öğrenciler F2 ile ve faaliyet raporunu zamanında
teslim etmeyen öğrenciler F1 ile başarısız sayılırlar.
SORUMLU ÖĞRETİM ELEMANININ GÖREV VE SORUMLULUKLARI
Program
veya bölümlerde uygulamalı eğitim faaliyetlerini izlemesi, işletme ile
kurum arasında koordinasyonu sağlaması, öğrencilere uygulamalı eğitim
süreçlerinde rehber olması ve ölçme ve değerlendirme işlemlerinde yer
alması amacıyla işletmede mesleki eğitim veya staj yapacak her bir
uygulamalı eğitim grubu için eğitimler süresince bir sorumlu öğretim elemanı görevlendirilir.
Sorumlu Öğretim Elemanı görev ve sorumlulukları şunlardır:
a)
Şubesinde kayıtlı olan öğrencilerin işletmedeki faaliyetlerini en az
iki haftada bir defa yerinde ya da çevrimiçi teknolojik araçlarla
kontrol ederek İME dersinin Pamukkale Üniversitesi İşletmede Mesleki
Eğitim Yönergesi hükümlerine göre devam etmesini temin etmek.
b) Öğrenci ile Akademik Birim arasındaki iletişim ve koordinasyonu sağlamak.
c) Ders süresince Akademik Birim ile İşletme arasındaki koordinasyonu İşletmede Mesleki Eğitim Sorumlusu ile birlikte yürütmek.
ç) Dönem sonunda öğrencinin değerlendirmesini yaparak başarı notunu belirlemek ve sisteme giriş yapmak.
d) Pamukkale Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesi ile verilen diğer görevleri yerine getirmek.
MESLEKİ EĞİTİM SORUMLUSUNUN GÖREVLERİ
Mesleki Eğitim Sorumlusu: İşletmede Mesleki Eğitim yapılan işletmede öğrencilerin mesleki eğitim sorumluluğunu üstlenen kişidir.
İşletmede
mesleki eğitim veya staj yapacak öğrenciler, uygulamalı eğitimler
esnasında işletme tarafından Komisyonun görüşü alınarak görevlendirilen
ve alanında mesleki yetkinliği haiz bir eğitici personelin gözetiminde bulunurlar.
Mesleki Eğitim Sorumlusunun görevleri şunlardır:
a) Öğrencinin İME süresince işletmedeki eğitimini yürütmek.
b)
Öğrencinin Üniversitede kazanmış olduğu teorik ve uygulama esaslı bilgi
ve becerilerinin iş ortamındaki uygulama çalışmaları ile
ilişkilendirmesine destek olmak, uygulamalarda görev almasını sağlamak,
öğrencilere mesleki formasyonu ve disiplini aktarmak.
c) Öğrenciye İME süresince günlük, haftalık ya da aylık çalışma ve eğitim planı hazırlamak.
ç)
Öğrenci işletmede farklı birimlerde çalışacak ise hangi birimde ne
kadar çalışacağına karar vermek ve ilgili birim sorumluları ile
koordinasyonu sağlamak.
d) Öğrenci ile işletme arasındaki iletişim ve koordinasyonu sağlamak.
e) İME süresince işletme ve akademik birim arasındaki koordinasyonu Sorumlu Öğretim Elemanı ile birlikte yürütmek.
f) İME süreci sırasında ve sonunda öğrencinin hazırladığı faaliyet raporunu incelemek ve onaylamak.
g) Öğrencinin Üniversitede kayıtlı olduğu diploma programına uymayan işlerde görevlendirilmesini engellemek.
ğ)
Öğrenciye işletmedeki çalışma ortamına uygun olarak iş sağlığı ve
güvenliği konusunda eğitim vermek ve öğrencinin iş sağlığı ve güvenliği
açısından problem doğuracak işlerde görevlendirilmesini engellemek.
h)
Öğrencinin devam çizelgesini takip etmek ve İME sonunda öğrencinin
raporlu, izinli ve izinsiz devam etmediği günleri dersin sorumlu öğretim
elemanına bildirmek.
ÖĞRENCİNİN HAK VE SORUMLULUKLARI
Uygulamalı eğitim yapan öğrenciler,
uygulamalı eğitimler esnasındaki izin veya devamsızlık sürelerine
ilişkin işlemlerde öğrencisi oldukları yükseköğretim kurumunun ilgili
mevzuatı ile işletmenin resmî çalışma kurallarına tabidir.
Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği hükümlerine
veya işletmenin resmî çalışma kurallarına aykırı davranan öğrencilerin
uygulamalı eğitimleri başarısız olarak değerlendirilir.
Öğrenci işletmelerin resmi çalışma kuralları ile iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin kurallarına uymak zorundadır.
Öğrenci için Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri İME sürecinde geçerlidir.
Öğrenci, İME sürecinde kendi kusurları nedeniyle işletmeye verecekleri zararlardan sorumludur.
Kendi
isteği ile yurtdışında İME yapacak olan öğrencilerin sigorta işlemleri
ve diğer sorumlulukları ve giderleri öğrencinin kendisine aittir. Yurt
dışında yapılan İME süreci ile ilgili diğer hususlar Pamukkale
Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesi hükümleri ile uyumlu
olacak şekilde akademik birimler tarafından belirlenir.
Öğrenci,
Pamukkale Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesinde
tanımlanmış durumlar haricinde işletme değişikliği yapamazlar.
Öğrenciler işletmedeki çalışanlar için tanımlanan sosyal haklardan, işletmenin uygun gördüğü ölçüde yararlanabilir.
Öğrenciler
işletmede gece vardiyası ve fazla mesai çalışmalarına katılamazlar.
Öğrenciler işletmenin gündüz mesai saatlerine haftada kırk saati
geçmeyecek şekilde uyum gösterirler.
Öğrencinin sorumlulukları şunlardır:
a) Akademik Takvimde belirtilen günlerde sistemden başvuru yapmak ve derse kayıt olmak.
b) Faaliyet raporunu İME süreci tamamlandıktan sonraki üç iş günü içerisinde Sorumlu Öğretim Elemanına iletmek.
c) Mesleki Eğitim Sorumlusunun belirlediği çalışma planını uygulamak.
ç) İşletmenin başvuru aşamasında istediği tüm belgeleri temin etmek.
d) İME süresince tüm iş günlerinde işletmede çalışmak.
e) Diğer sorumlulukları yerine getirmek.
ÖĞRENCİLERE ÖDENECEK ÜCRET
Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği ve Pamukkale Üniversitesi İşletmede Mesleki Eğitim Yönergesi’nde İşletmede mesleki eğitim gören öğrencilere 3308 sayılı Kanunun 25 inci maddesi uyarınca ücret ödeneceği düzenlenmiştir.
5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununun, Ücret ve Sosyal Güvenlik başlıklı 25 inci maddesinde; “Aday çırak ve çıraklar ile işletmelerde mesleki eğitim gören, staj veya tamamlayıcı eğitime devam eden öğrencilere işletmeler tarafından
ödenecek ücret ve bu ücretlerdeki artışlar, düzenlenecek sözleşme ile
tespit edilir. Ancak, işletmelerde mesleki eğitim gören öğrenciler ile
mesleki ve teknik ortaöğretim okul ve kurumlarında staj veya tamamlayıcı
eğitim gören öğrencilere asgari ücretin net tutarının;
yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işyerlerinde yüzde otuzundan,
yirmiden az personel çalıştıran işyerlerinde yüzde onbeşinden, aday
çırak ve çırağa yaşına uygun asgari ücretin yüzde otuzundan, kalfalık
yeterliğini kazanan mesleki eğitim merkezi 12’nci sınıf öğrencilerine
asgari ücretin yüzde ellisinden aşağı ücret ödenemez.
Bu amaçla kamu kurum ve kuruluşları gerekli tedbirleri alır. Staj
yapacak işletme bulunamaması nedeniyle stajını okulda yapan ortaöğretim
öğrencileri ile yükseköğretim kurumları ve birimlerinde yapan
yükseköğretim öğrencilerinin yaptıkları stajlar bu fıkra hükmü kapsamı
dışındadır.” şeklinde düzenleme yeralmaktadır.
5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununun Geçici 12 inci maddesinde; “2016-2017 eğitim ve öğretim yılı sonuna kadar uygulanmak üzere aday çırak ve çıraklar ile 18 inci madde hükümleri uyarınca işletmelerde mesleki eğitim gören, staj veya tamamlayıcı eğitime devam eden öğrencilere, 25 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında yapılacak ödemeler asgari ücretin net tutarının yüzde otuzundan,
kalfalık yeterliğini kazanan mesleki eğitim merkezi 12’nci sınıf
öğrencilerine yapılacak ödemeler asgari ücretin yüzde ellisinden az
olamaz. Mesleki eğitim merkezi programı dışındaki okul ve kurumlarda
öğrenim gören öğrencilere ödenebilecek en az ücretin; yirmiden az
personel çalıştıran işletmeler için üçte ikisi, yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işletmeler için
üçte biri; mesleki eğitim merkezi programına devam eden öğrencilere
ödenebilecek en az ücretin ise tamamı 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı
İşsizlik Sigortası Kanununun 53 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (B)
bendinin (h) alt bendi için ayrılan tutardan Devlet katkısı olarak ödenir. Bu kapsamda yapılacak ödemeleri on eğitim ve öğretim yılına kadar uzatmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Staj yapacak işletme bulunamaması nedeniyle stajını okulda yapan
ortaöğretim öğrencileri ile öğretim programı gereği staj yapmak zorunda
olmayan yükseköğretim öğrencilerinin yaptıkları stajlar bu fıkra hükmü
kapsamı dışındadır. Kamu kurum ve kuruluşlarına Devlet katkısı ödenmez.” şeklinde düzenleme yeralmaktadır.
3308
sayılı Mesleki Eğitim Kanununun Geçici 12 inci maddesi gereğince; aday
çırak ve çıraklar ile işletmede mesleki eğitim gören, staj veya
tamamlayıcı eğitime devam eden öğrencilerin ücretlerine ilişkin alt sınırlar ile bu ücretlere yönelik Devlet Katkısı ödemelerinin süresinin uzatılması hakkındaki 04.01.2022 tarihli 5063 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 05/01/2022 tarih ve 31710 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe konulmuştur.
04.01.2022
tarihli 5063 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının Eki: Devlet Katkısı Ödeme
Süresi MADDE 1- (1) 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim
Kanununun geçici 12 nci maddesi uyarınca aday çırak ve çıraklar ile
anılan Kanunun 18 inci maddesine göre işletmelerde mesleki eğitim gören,
staj veya tamamlayıcı eğitime devam eden öğrencilere aynı Kanunun 25
inci maddesinin birinci fıkrası kapsamında yapılacak ödemelerin asgari ücretin net tutarının yüzde otuzundan,
kalfalık yeterliliğini kazanan mesleki eğitim merkezi 12 nci sınıf
öğrencilerine yapılacak ödemelerin asgari ücretin yüzde ellisinden az olamayacağına dair süre ile
mesleki eğitim merkezi programı dışındaki okul ve kurumlarda öğrenim
gören öğrencilere ödenebilecek en az ücretin; yirmiden az personel
çalıştıran işletmeler için üçte ikisinin, yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işletmeler için
üçte birinin, mesleki eğitim merkezi programına devam eden öğrencilere
ödenebilecek en az ücretin ise tamamının 25/8/1999 tarihli ve 4447
sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun 53 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının
(B) bendinin (h) alt bendi için ayrılan tutardan Devlet katkısı olarak ödenmesine ilişkin süre, 2021-2022 eğitim ve öğretim yılından itibaren beş eğitim ve öğretim yılı uzatılmıştır.
YURT DIŞINDA UYGULAMALI EĞİTİM
Öğrenciler
öğretim programlarını aksatmayacak şekilde, ders çizelgelerinde yer
alan işletmede mesleki eğitim veya staj uygulamalarını komisyonun uygun
görüşüne binaen yurt dışında yapabilirler.
İşletmede
mesleki eğitim veya stajını yurt dışında tamamlayan öğrenciler,
uygulamalı eğitim çalışmalarına ilişkin belgelerini ve uygulamalı eğitim
dosyasını Komisyona teslim eder. Bu kapsamdaki uygulamalı eğitimlere
ilişkin ölçme ve değerlendirme işlemleri Yükseköğretimde Uygulamalı
Eğitimler Çerçeve Yönetmeliğin ilgili hükümleri doğrultusunda yürütülür.
Yurt
dışında uygulamalı eğitim yapacak öğrencilerin sigortalanması amacıyla
sigortacılık alanında faaliyet gösteren yerli veya yabancı kurum ve
kuruluşlara ödenecek primler yükseköğretim kurumları tarafından
karşılanmaz.
ÖNCEKİ UYGULAMALI EĞİTİMLERİN TANINMASI
Yatay
ve dikey geçiş yoluyla gelen öğrencilerin önceki eğitim kurumlarında
yaptıkları işletmede mesleki eğitim ve stajlarının geçerliliği ilgili
intibak komisyonu tarafından değerlendirilerek karara bağlanır.
Öğrenim
gördüğü program ile ilgili bir işte çalışmış veya çalışmakta olan
öğrenciler, çalışma sürelerini ve unvanlarını belgelendirmek koşuluyla
işletmede mesleki eğitim veya staj uygulaması kapsamında önceki
öğrenmelerin tanınması için başvuruda bulunabilir. İlgili intibak
komisyonu söz konusu başvuruları inceleyerek karar verir. İntibak
komisyonunun hakkında olumlu karar verdiği öğrenciler için
Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliğinin ilgili
hükümleri doğrultusunda sadece ölçme ve değerlendirme işlemleri
yürütülür.
DİĞER HÜKÜMLER
Yükseköğretim
kurumları, uygulamalı eğitimlere ilişkin hususlar ile bu kapsamda
kullanılacak formları Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve
Yönetmeliği esaslarına uygun olarak belirler ve kendi resmî internet
sitelerinde yayımlarlar.
Açık
ceza infaz kurumlarında hükümlü olup aynı zamanda bir yükseköğretim
kurumunda öğrenci olanların uygulamalı eğitimlerine ilişkin kurallar,
hükümlü bulunulan kurumun görüşü de alınarak ilgili yükseköğretim kurumu
tarafından belirlenir.