Sayı Duyusu Bileşenleri Bakımından İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Üslü Sayı Duyularının İncelenmesi
Proje Türü: PAÜ-BAP Yüksek Lisans Tez Projesi 2011FBE062
Proje Yürütücüsü: Doç. Dr. Asuman DUATEPE PAKSU
Yardımcı Araştırmacı: Esra İYMEN
Proje Başlama Tarihi: 2011
Proje Bütçesi: 8.540
Genel Bilgi: Sayılar ilköğretim matematik eğitiminin temel konularından biridir. Sayıları içeren problemleri anlamlandırabilmek ve çözebilmek için sayıların ve onların birbiri ile ilişkisinin bilinmesi gereklidir. Sayı duyusu yaklaşık 20 yıldır üzerinde çalışılan konulardan biridir ve pek çok araştırmacı tarafından önemi vurgulanmaktadır (Greeno, 1991; Markovits ve Sowder, 1994; McIntosh, Reys ve Reys, 1992). Üslü sayılar ise farklı disiplinlerde ve ilköğretimden sonraki öğretim kademelerinde çok sık karşılaşılan bir konudur. Genel olarak üslü sayılar ile ilgili yapılan çalışmalarda da öğrencilerin yetersizliklerinin olduğu görülmektedir (Duatepe-Paksu, 2008; Sastre ve Mullet, 1998). Üslü sayılar ile ilgili yetersizliklerin önüne geçebilmek için öğrencilerin üslü sayı duyuları incelenmeli ve geliştirilmelidir. Bu sebeple öğrencilerin üslü sayı duyularının nitel bir araştırma yöntemi ile ayrıntılı olarak incelenmesinin alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada 8. sınıf öğrencilerinin üslü sayı duyusu kullanımı gerektiren sorularda üslü sayı duyularının, sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 yılında Denizli merkezde bulunan bir devlet okulundan 20 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen üslü sayı duyusu bileşenlerine göre hazırlanmış açık uçlu soru içeren görüşme formu yardımı ile toplanacaktır. Görüşmeler ses kaydına alınacak ve yazılı metin haline getirilecektir. Geçerlik ve güvenirliği sağlamak amacıyla farklı araştırmacılar tarafından birbirinden bağımsız kodlamalar yapılacaktır. Her bir öğrencinin ifadeleri incelenecek ve üslü sayılara yönelik sayı duyusu kullanımları analiz edilecektir.