İnformel Çıkarsamalı Akıl Yürütmede (İçay) Öğrencilerin Örneklem ve Örnekleme Hakkındaki Akıl Yürütme ve Düşünme Süreçleri

Proje Türü: PAÜ-BAP Yüksek Lisans Tez Projesi 2011FBE063

Proje Yürütücüsü: Yrd. Doç. Dr. Sibel KAZAK

Yardımcı Araştırmacı: Seda ÖZBAY

Proje Başlama Tarihi: 2011

Proje Bütçesi: 6.715 TL

Genel Bilgi: İstatistik eğitiminde amaç sadece tablo ve grafikleri anlamak ve yorumlamak değil verilerin ötesinde genelleme yapabilmeyi sağlamaktır.  İnformel çıkarsamalı akıl yürütme ise verilerin ötesinde genelleme yapabilmeyi destekleyen, öğrencinin formel eğitim almadan kendi deneyimleri ve sosyal etkileşim gibi etmenler yardımı ile bir konu üzerinde düşünme sürecidir. Bu projede 6. sınıf öğrencilerinin örneklem ve örnekleme üzerinde dinamik veri analizi yazılımı ve sosyal etkileşim gibi destekleyici elemanlarla informel akıl yürüterek çıkarsama yaptıkları gelişim sürecinin incelemesi hedeflenmiştir. Bu tez, tasarım çalışması araştırma deseni ile dört öğrenciden oluşan bir gruba uygulanacak nitel bir çalışmadır. Araştırmada TinkerPlots (Konold ve Miller, 2004) dinamik veri analizi programının kullanıldığı etkinlikler oluşturulup, öğrencilerin bu etkinlikler sırasında informel çıkarsamalı akıl yürütme süreçleri incelenecektir. Bu etkinlikler sonrasında video ve bilgisayar ekran kayıtları ile öğrencilerin çalışma kağıtlarından elde edilecek nitel veriler bu düşünme sürecinin anlaşılmasına katkı sağlaması amacı ile yorumlanacaktır. Araştırmanın bulguları matematik eğitiminde bu konuda yapılan az sayıdaki çalışmalara katkıda bulunacaktır.
 


Menü