İnformel Çıkarsamalı Akıl Yürütmede (İçay) Öğrencilerin Örneklem ve Örnekleme Hakkındaki Akıl Yürütme ve Düşünme Süreçleri
Proje
Türü: PAÜ-BAP Yüksek
Lisans Tez Projesi 2011FBE063
Proje
Yürütücüsü: Yrd. Doç.
Dr. Sibel KAZAK
Yardımcı
Araştırmacı: Seda ÖZBAY
Proje
Başlama Tarihi: 2011
Proje
Bütçesi: 6.715 TL
Genel Bilgi:
İstatistik eğitiminde amaç sadece tablo ve grafikleri anlamak ve yorumlamak
değil verilerin ötesinde genelleme yapabilmeyi sağlamaktır. İnformel
çıkarsamalı akıl yürütme ise verilerin ötesinde genelleme yapabilmeyi
destekleyen, öğrencinin formel eğitim almadan kendi deneyimleri ve sosyal
etkileşim gibi etmenler yardımı ile bir konu üzerinde düşünme sürecidir. Bu projede
6. sınıf öğrencilerinin örneklem ve örnekleme üzerinde dinamik veri analizi
yazılımı ve sosyal etkileşim gibi destekleyici elemanlarla informel akıl
yürüterek çıkarsama yaptıkları gelişim sürecinin incelemesi hedeflenmiştir. Bu
tez, tasarım çalışması araştırma deseni ile dört öğrenciden oluşan bir gruba
uygulanacak nitel bir çalışmadır. Araştırmada TinkerPlots (Konold ve Miller,
2004) dinamik veri analizi programının kullanıldığı etkinlikler oluşturulup,
öğrencilerin bu etkinlikler sırasında informel çıkarsamalı akıl yürütme
süreçleri incelenecektir. Bu etkinlikler sonrasında video ve bilgisayar ekran
kayıtları ile öğrencilerin çalışma kağıtlarından elde edilecek nitel veriler bu
düşünme sürecinin anlaşılmasına katkı sağlaması amacı ile yorumlanacaktır. Araştırmanın
bulguları matematik eğitiminde bu konuda yapılan az sayıdaki çalışmalara
katkıda bulunacaktır.