İlköğretimde Teknoloji Destekli Olasılık ve İstatistik Öğretimi

Proje Türü: PAÜ-BAP 2011BSP007

Proje Yürütücüsü: Yrd. Doç. Dr. Sibel KAZAK

Proje Başlama Tarihi: 2011

Proje Bütçesi: 6.000 TL

Genel Bilgi:  Günlük hayatta kullanım alanlarının oldukça fazla olduğu olasılık ve istatistik konularında öğrencilerin bilgili olması onların bilinçli birer tüketici ve vatandaş olmaları için oldukça önemlidir. Bu önem ve gereklilikten yola çıkarak gerek yurtdışında gerekse yakın zamanda ülkemizde matematik öğretim programlarında yapılan reformlarla olasılık ve istatistik konularının öğretimine ilköğretimin ilk yıllarından itibaren başlanılmaktadır. Ancak literatürde bu konuların öğretiminde ve yapılan araştırmalarda olasılık ve istatistik ile ilgili temel fikirlerin birbirinden kopuk ele alındığına dikkat çekilmiştir (Steinbring, 1991; Shaugnessy 2003). Projede olasılık ve istatistik öğretimindeki bahsedilen bu geleneksel yaklaşımın sonucunda ortaya çıkan olasılık ve veri konuları arasındaki yapay ayrımı ortadan kaldıracak bir yaklaşım geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda geliştirilecek öğretim materyallerinin belkemiğini olasılık ve istatistik konularının kesişiminde yer alan temel fikir ve kavramlar (örneğin ver dağılımı, büyük sayılar kanunu, teorik ve deneysel olasılık gibi) oluşturacaktır. Bu fikirlerin geliştirilmesinde bilgisayar teknolojisi hem büyük veri kümeleriyle uğraşma imkânı hem de dinamik ve görsel bir çalışma ortamı sağlaması bakımından özellikle önemli bir araç konumundadır. Bu amaçla 4-8. sınıf öğrencileri için tasarlanmış, veri analizi ve olasılık modelleme araçlarıyla dinamik bir öğrenme ortamı sağlayan TinkerPlots (Konold ve Miller, 2004) yazılımı kullanılacaktır. Geliştirilen materyaller 6-8. sınıf öğrencileriyle sınıf ortamında test edilecek ve bu uygulama sonucunda revize edilerek kullanımının yaygınlaştırılması amacıyla öğretmenler, öğrenciler ve akademisyenlerle web ortamında paylaşılacaktır. Bu çalışma hem ülkemizdeki olasılık ve istatistik öğretimi konularındaki araştırma eksikliğini hem de yeni müfredattaki matematik konularına yaklaşım ve içeriklerine uygun teknoloji kullanımının entegre edildiği öğretim materyalleri geliştirme açısından eğitim sistemimize etkileri olacaktır. Ayrıca teknoloji yardımıyla olasılık ve istatistik konularının birbiriyle ilişkilendirilerek öğretimi konusunda uluslararası literatüre katkı sağlayacaktır.

Menü