T.C.
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
ENGELLİ ÖĞRENCİ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu uygulama esaslarının amacı; Pamukkale
Üniversitesinin ön lisans, lisans ve lisansüstü programlarında öğrenim gören
engelli öğrencilere yönelik eğitim öğretim ve sınav- değerlendirme süreç ve
işlemlerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
Madde 2- (1) Bu uygulama esasları; Pamukkale Üniversitesinin ön
lisans, lisans ve lisansüstü programlarında öğrenim gören engelli öğrencilere yönelik
eğitim öğretim, sınav süreç ve işlemlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.……………………………………………………………………
Dayanak
Madde 3- (1) Bu uygulama esasları; Bu yönerge, 14/08/2010 tarih ve 27672
sayılı Resmi Gazete ’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumları Engelliler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği ile Pamukkale Üniversitesi Engelli Öğrenci Birimi Yönergesi’
ne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu uygulama esaslarında geçen :
a) Üniversite: Pamukkale
Üniversitesi’ni,
.
b) Rektör: Pamukkale Üniversitesi
Rektörü’nü,
c) Senato: Pamukkale Üniversitesi Senatosu’nu,
d) Koordinatörlük: Pamukkale Üniversitesi Engelli Öğrenci
Birimi Koordinatörlüğünü,
e) Akademik Birim Temsilcisi:
Enstitü, fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarından görevlendirilen bir
akademik ya da idari personeli,
f) Engelli Öğrenci: Doğuştan ya da sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, duygusal
ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal
yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılamada güçlükleri olan ve
bu güçlükleri gidermede desteğe gereksinimi olan yükseköğretim öğrencisini,
g) Engelli Sağlık Kurulu Raporu: Tam teşekküllü bir sağlık
kuruluşu tarafından düzenlenen, bireylerin engele bağlı işlev kaybının
değerlendirildiği ve engellilik oranının, süresinin, kalıcılığının ya da ilerleme
olasılığının belirtildiği tıbbi belgeyi, ,
h) Ders: Pamukkale Üniversitesinde
ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora programlarında okutulan zorunlu/seçmeli/teorik/uygulamalı
dersleri,
ı) Sınav: Pamukkale Üniversitesi’nde ön lisans, lisans
ve lisansüstü programlarında yapılan teorik ya da uygulamalı ara sınav, final
sınavı, bütünleme sınavı, mazeret sınavı, not yükseltme, tek ders ve mülakat
sınavlarını ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim – Öğretim Uygulamalarına İlişkin Usul ve Esaslar
Derslerin yürütülmesi
MADDE 5- (1)
Engelli öğrencilerin derslerde hedeflenen kazanımları elde edebilmelerini sağlamak
amacıyla ders öncesinde, sırasında ve sonrasında destekleyici hizmetlerin
gerçekleştirilmesine yönelik uygulama usul ve esasları aşağıda belirtildiği
gibidir:
a) Engelli öğrenciler için binaların
erişilebilirliği engelli öğrenci birimi desteği ve koordinasyonuyla ilgili
akademik ve idari birimler tarafından sağlanır.
b) Engelli öğrenci bulunan dersliklerde işlenen
derslerde, öğretim elemanı tarafından derste kullanılan eğitim-öğretim
materyalleri (slayt, sunum, projeksiyon vb.) öğrencilerin gereksinimlerine göre,
akademik birim, akademik birim temsilcisi ve engelli öğrenci birim
koordinatörlüğü desteğiyle hazırlanır.
c) Derste yapılan sunumlara engelli öğrencilerin
elektronik ortamda ve basılı materyal halinde ulaşabilmesi akademik birimin
desteği ile ilgili öğretim elemanı tarafından sağlanır.
ç) İşitme engelli öğrenci bulunan dersliklerde oturma
düzeni, öğrencinin işitme cihazı kullanıp kullanmamasına bakılmaksızın, öğretim
elemanını ve diğer sınıf arkadaşlarını rahatlıkla duyabileceği veya görebileceği
şekilde oluşturulur. .
d) Görme engelli öğrenciler
için, imkânlar doğrultusunda, ders not ve materyalleri kabartma (Braille)
tarzında ya da sesli olarak, az gören öğrenciler için uygun ( 16 ve daha büyük)
puntolarda hazırlanır.
e) Görme engelli öğrencilerin
uygulamalı derslerde kullandıkları bilgisayarlara sesli programlar yüklenir.
f) İlgili öğretim elemanının
izniyle, görme engelli öğrencilerin dersleri ses kayıt cihazı ile kaydetmesine izin
verilir. .
g) Görme engelli öğrencilerin görsel
materyallerden yeterince yararlanamayacakları göz önünde bulundurularak, ilgili
öğretim elemanı tarafından dersler tanımlayıcı, betimleyici ve açıklayıcı sesli
öğelerle desteklenir.
ğ) Öğrencinin talep etmesi ve Fakülte /Enstitü
/Yüksekokul /Meslek Yüksekokulu Yönetim Kurulu onayı halinde Engelli
öğrencilerin performansının en iyi şekilde değerlendirilebilmesi için,
öğrencinin engel türüne ve engel düzeyine göre aynı bilgiyi ölçen eşdeğer başka
sorular hazırlanır. Sınav yeri, sınav
süresi, sınav formatı değiştirilip uygun hale getirilir. Sınavda kullanılacak
özel alfabe, bilgisayar, büyüteç gibi ek gereçler, okumaya ya da yazmaya
yardımcı kişi ya da araçlar sağlanabilir.
Ders Muafiyeti
MADDE 6- (1)
Engelli öğrencilerin özel durumlarından dolayı alternatif ders talebi ile
başvurmaları halinde, ders seçmeli ise eşdeğer bir ders verilir. Dersin
eşdeğeri yoksa ya da ders zorunlu bir ders ise, aynı ders engelli öğrenciye
göre uyarlanarak yürütülür.
.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınav
Uygulamalarına İlişkin Usul ve Esaslar
Sınav Uygulamaları
.
MADDE 7- (1)
Sınav öncesinde, sırasında ve sonrasında engelli öğrencilerin özel durumlarına
uymayan ve başarılarını olumsuz etkileyecek şartları ortadan kaldırmak,
eğitim-öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak için, destekleyici hizmetlerin
gerçekleştirilmesine ilişkin sınav uygulamaları usul ve esasları aşağıda
belirtildiği gibidir: :
a) Engelli öğrenciler için sınav
salonlarının erişilebilirliği ilgili akademik ve idari birimler tarafından
sağlanır.
b) Sınavla ilgili yapılacak duyuru
ve ilanlarda, engelli öğrencilerin özel durumları göz önünde bulundurulur.
c) İhtiyaç duyulması halinde,
engelli öğrencilerin sınava yardımcı araç-gereçle (işitme cihazı, teleskopik
gözlük, büyüteç vb.) ya da tıbbi araç-gereçle (insülin pompası vb.) girmesine
ilgili öğretim elemanının bilgisi dahilinde izin verilir. .
ç) İhtiyaç duyulması halinde yazılı
sınavlarda engelli öğrenciye refakat edecek, ilgili dersin terminolojisine
hakim bir öğretim elemanı, okuyucu-işaretleyici/yazıcı olarak görevlendirilir. Sınavlarını
gerekli durumlarda bilgisayar ortamında yazmaları sağlanır.
d) Görme engelli öğrencilerin isteği
doğrultusunda soru kitapçıkları kabartma (Braille) tarzında ya da sesli olarak,
az gören öğrenciler için soru kitapçığı 16 ve daha büyük puntolarda hazırlanır.
e) İşitme engelli öğrencilerin
sınavları eğer uygunsa çoktan seçmeli test şeklinde yapılır.
f) Bedensel, zihinsel, duygusal-davranışsal,
öğrenme güçlüğü, görme, işitme vb. herhangi bir engele sahip olduğu raporla
belgelenmiş öğrenciler talep ettikleri takdirde, başkaları tarafından
engellenmeyecekleri ve başkalarını engellemeyecekleri bir ortamda tek kişi
olarak sınava girmeleri sağlanır.
g) Okuyucu-işaretleyici/yazıcı veya
büyük puntolu soru kâğıdı/kitapçığı ile sınava giren bedensel, zihinsel,
duygusal-davranışsal, öğrenme güçlüğü, görme, işitme vb. engeli olan öğrenciler
için sınav süresi öğrencinin durumuna göre belirlenir. .
h) İhtiyaç duyulması halinde engelli
öğrencilerin sınav sırasında sınav görevlisi gözetiminde dinlenme, tuvalet vb.
ihtiyacını karşılamasına izin verilir. .
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uyuşmazlık ve Hüküm Bulunmayan Haller
MADDE 8- (1) Bu Uygulama Esaslarında yer
alan hükümler ile ilgili olarak engelli öğrenci, öğrencisi bulunduğu
fakülte/yüksekokul/enstitü veya meslek yüksekokulu ile uyuşmazlık yaşarsa, ya
da bu Uygulama Esaslarında tanımlanmamış bir engellilik durumu ve ihtiyacı ile
karşılaşırsa, Engelli Öğrenci Birimi Koordinatörlüğü’nün görüşü alınarak ilgili
akademik birim yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.
Yürürlük
MADDE 9- (1) Bu Uygulama Esasları hükümleri Pamukkale Üniversitesi
Senatosu tarafından kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10- (1) Bu Uygulama Esasları hükümlerini Pamukkale Üniversitesi
Rektörü yürütür.
Üniversitemiz Senatosunun 29/05/2017
tarihli ve 10/3 sayılı Senato Kararı ile kabul edilmiştir.