Bizi Takip Edin

Menü

Barış ERKAYA

Haber Türk

 

Yerli otomobille ilgili dün yazdığım blog yazısının yorumlarının hepsini tek tek okudum. Konuyu sistematik bir mantık çerçevesinde düşünenlerin yorumu dışında genellikle yorumların çoğu tepkiseldi?

 

Türkiye'nin "sıfırdan fabrika kurmak"tan "bir montaj hattından yerli otomobile" evrilen yerli otomobil stratejisine en çok yöneltilen eleştiri...

 

"Motorunu yerli üretemeyeceksek, yerli otomobil diye birşey olmaz. Her şeyini yerli yapmayacaksak o zaman hiç yapmayalım"

 

Başlamadan tekrar hatırlatayım. Bu işten Koç veya Fiat'ın çok kârlı çıkacağını önceki yazımın başında da peşin peşin söylemiştim. Bundan sonra okuyacaklarınız sırasında bu hatırlatma bazı önyargıları kırmak için şart oldu.

 

Türk mühendisleri yüzde 100 Türk yapımı bir motor üretemiyor mu?

 

Yorumculardan biri çok yerinde bir tespitle Türk mühendislerinden birinin 1950'lerde Almanya'da püskürtmeli motor konusunda uzmanlaşarak Türkiye'de ilk yerli motoru ürettiğini hatırlattı.

 

Evet o Türk mühendisi Erbakan'dı ve Pancar Motor'la başlayan çalışmalar Türkiye'nin ilk yerli motorunun üretilmesine kadar giden bir sürecin başlangıcı oldu. Sonrasını da hepimiz biliyoruz. Necmettin Erbakan ve ekibi tarafından imal edilen Devrim Otomobili.

 

O zaman yapılan lobiler, Türkiye'nin bir otomobil devi olmasının önünde en büyük engel olarak kayıtlara geçti.

 

Yani sorunun cevabı çok net. Türk mühendisleri daha bundan 52 yıl önce Türk motori için seri üretime başladı. Fakat Devrim'in motorunun durdu(ruldu)ğu gün, Türkiye, dünyaya motor üreten bir ülke olma fırsatını elinden kaçırdı.

 

O günden bugüne yaşananlara bakılırsa, dünya otomotiv endüstrisi çok güçlü bir teknolojik dönüşümden geçti. Motor endüstrisi her yıl Formula 1 denilen hız pistlerinde birbirlerine karşı motor gücü açısından nispet yarışları düzenliyor. 

 

Türkiye ise son 52 yıl içerisinde herhangi bir ülkeye motor üretmiş, motor konusunda uzmanlaşmış, herhangi bir otomotiv markasına "en ucuz moturu ben sana üretebilirim" diyebilmiş bir ülke değil.

 

Bu imkan 52 yıl önce motoru dur(durul)an Devrim'le birlikte elden kaçtı.

 

Erbakan'ın geliştirdiği teknolojiyi Alman devleri bugün bütün dünyaya Alman otomobil markalarıyla paketleyip satıyor.

 

Türkiye'de ise ürettiği motorların sağlamlık konusunda kanıtlanmış ününe rağmen Pancar Motor, çeşitli kavgalar ve anlaşmazlıklarla çalışamaz hale gelmiş durumda.

 

Yani Almanya orada, Türkiye bu noktada. Pancar Motor örneği kesinlikle Türk mühendislik yeteneğinin küçümsenmemesi gerektiğinin, fakat bir markaya ve belli bir üretim ölçek büyüklüğüne ulaşmadan bir dünya markası olunamayacağının çok basit bir örneği. Ayrıca siyaset cephesinden destek yerine köstek gelmedikçe Türkiye'de mühendislik dehasının sanayi devi olmaya yetemediğinin acı bir örneği de diyebiliriz.

 

Dünyadaki dev otomotiv üreticilerinin hepsi, sanılanın aksine, kendi motorlarını kendi üreten ülkeler değil. Daha ucuz işgücü, daha ucuz maliyet, daha kaliteli ve ucuz hammadde neredeyse rotayı oraya çeviriyor. Ayrıca hiçbir zaman da, motoru başka ülkelerde üretildiği için marka, sahibi olan ülkenin elinden gitmiyor, üretildiği ülkeyle anılmıyor.

Size basit bir örnek. Kore mucizesinin nasıl gerçekleştiğinin de güzel bir örneği aslında. Koreliler, Hyundai Motor'u 1967 yılında kurdu. Adı her ne kadar Hyundai Motor'sa da aslında motoru Japon yapımı olan bu araçlar 1968 yılında Ford lisansı aldı.
1974 yılında Ford lisansıyla üretilen Pony modeli piyasaya sürüldü.
1985 yılında 900 bin adet üretim kapasiteli Excel fabrikası açıldı.

 

1991 yılında Alfa motoru üretildi.

 

1967-1991... Yani 27 yıl...

 

Fakat Hyundai'nin Japonları zengin ettiği bu 27 yılda kimse Hyundai'nin Japon markası olduğunu düşünmedi. Bugün Hyundai, yani kurulduktan 45 yıl sonra, dünyanın en değerli 100 markası içerisinde 5 milyar dolarlık marka değeriyle 65'inci sırada bulunuyor. Bakınız 5 milyar dolar sadece marka değeri. Yani bırakın fabrikasını veya diğer demirbaşlarını, arazilerini, binalarını, sadece markasını satın almak için 5 milyar dolardan kapıyı açacak bir şirket.

 

Hyundai bunu nasıl yaptı? 10 mühendisini Ford fabrikalarına gönderdi. Otobüs, kamyonet ve arabaları parçalayıp yeniden monte ettiler. 1975'te 2 milyon dolar olan yıllık araştırma geliştirme harcamaları 1994'te, yani otomobilin motorunu kendileri üretmeye başladıklarında 500 milyon doları aşmıştı. Kore işte böyle yaptı...

 

Başka bir örnek daha...

 

Bugün Ford, Peugeot, Citroen ve BMW, birbirine rakip firmalar olmasına rağmen aynı motoru, evet yanlış duymadınız aynı motoru kullanan markalar. Fakat bu cümlede dikkat etmeniz gereken kelime "rakip" olmaları değil, "marka" olmaları kelimesi.

 

Gerisi, yani motorun dışarıda üretiliyor olması, basiretli bir tacirin, en ucuz maliyeti yakalama manevrasından başka birşey değil.

 

Artık global ekonomide hiçbir marka, tüm malzemelerini kendisi üretmiyor. Ne Nike, ayakkabılarını Çin'de ürettirdiği için Amerikan Nike firması olma imajını kaybediyor.
Ne de Sony, Panasonic gibi dünyanın en büyük teknoloji şirketleri, en büyük rakibi olan LG'ye, televizyonların motor kadar önemli parçası olan paneli ürettirdiği için Sony veya Panasonic olma özelliğini kaybetmiyor. Hatta bu firmaların dört beşi bir araya gelerek LG'ye rakip olabilecek bir fabrikayı ancak devlet desteğiyle kurabiliyor.

 

Bir de bazı yayınlarda çıkan yanlış bilgi nedeniyle oluşan yanlış anlamayı düzeltmekte fayda var. Bugün Habertürk Gazetesi Otomotiv Editörü ve Köşe Yazarı Hakan Özenen çok dikkat edilmesi gereken bir ayrıntıya dikkat çekti. Sanayi Bakanı Nihat Ergün, "ucuz otomobil" olarak nitelendirilebilecek bir otomobilin üretilmesini kesinlikle istemediklerini söylüyor. Fiat CEO'su Marchionne de düşük segment bir üretimin sözkonusu olmadığını belirtiyor.

Gelen eleştirilerin çoğu da zaten Tofaş'ın eski "kuş serisi" tarzı bir otomobil üretilebileceği, böyle bir otomobilin "Türkiye'nin yerli otomobil hayalleriyle bağdaşmadığı" yönündeydi.


Bu yanlış anlamanın sebebi ise yerli otomobil için Fiat'ın Albea bandının kullanılacak olması. Fakat Ergün ve Marchionne'nin açıklamalarından anlaşıldığı kadarıyla bu, Albea bandından bir yerli Albea çıkacağı anlamına gelmiyor.

 

Yerli otomobil planına göre, çıkacak olan otomobil Albea segmentinin üzerinde bir segmentte olacak.

 

Kaynak: http://www.haberturk.com/blog/baris-erkaya/706859-mesele-motor-uretememek-mi

 

 


 

 

 

 

 

ŞİMDİ SIRA "MİLLİ MOTOR"DA

Türkiye, Atak Helikopteri, Hürkuş uçağı, Altay Tankı, MİLGEM gibi milli projelerde ithal motor kullanıyor. Atak ihracatına motoru üreten ABD izin vermedi. Diğer projelerin ihracına da izin çıkmama ihtimali üzerine 'milli motor' çalışması başlatıldı.


Türkiye'nin yerli milli projelerinde ithal motor kullanılması nedeniyle giderek artan sıkıntı için çözüm aranıyor. Milli tank Altay, milli helikopter Atak, milli eğitim uçağı Hürkuş ve milli gemide kullanılacak motorlar ABD, Kanada, Fransız ve Alman yapımı. Son olarak ABD'nin, motorunu verdiği Atak helikopterlerinin ihracatına blok koyması nedeniyle aynı sıkıntının diğer projelerde de yaşanmasından endişe ediliyor. Milli motor geliştirmek için özel sektörün de içinde olduğu arayışlar başladı.

 

İhracat için 'lisans' şartı Türkiye'nin savunma sanayi kapasitesini artıracak milli projelerde motor problemi yaşanıyor. Maliyeti oldukça yüksek projelerin finansmanının sağlanabilmesi için ihraç edilmesi gerekiyor. Ancak savunma projelerinde motor gibi kritik parçaları tedarik eden ülkelerin ihracat lisansı vermesi şartıyla ihracat gerçekleştirilebiliyor. Son olarak Atak Helikopteri'nin Pakistan'a ihracı konusunda ABD yönetiminin izin vermemesi üzerine gözler diğer projelere çevrildi.

 

Yerli motor üretemiyoruz Atak helikopterinde Amerikan motorunun kullanılmasının yanı sıra diğer milli projelerde de ithal motorlar kullanılıyor. Türkiye'nin yerli motor üretme kabiliyetine sahip olmaması nedeniyle, savunma sanayi de üretimde sıkıntı yaşıyor. Milli Tank Altay'da Fransız, eğitim uçağı Hürkuş'ta ise Kanada üretimi motor kullanılıyor. Aynı şekilde milli insansız hava aracı ANKA, milli gemi MİLGEM'de de ithal motorlar kullanılıyor.

 

ANKA'da dizel motor atağı Türkiye'nin yerli motor üretme kapasitesine sahip olması otomotivden savunma sanayine kadar pek çok alanda büyük atılım sağlayacak. Bunun için özel sektörü de kapsayan çıkış yöntemi aranıyor. İlk etapta ANKA'nın yerli bir dizel motora sahip olabilmesi için önemli mesafe katedildi. Yapımı en karmaşık motorlardan biri olan tank motoru için ise arge çalışmalarının kapasitesinin yükseltilmesi gerekiyor. Diğer projelere yönelik yerli motor üretimi için çalışmalar sürerken, yatırım maliyetlerinin milyar dolarlar seviyesinde olduğu ifade ediliyor.

 

Kaynak: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153337262890361&set=a.10150663160695361.688616.372813625360&type=1&theater

Yorumlar

semih
18.6.2017 13:49:33
Alıntı: motor üretemedikten sonra tankın helipkopterin vs. ne anlamı var dalgamı geçiyosunuz
adam 5 saat anlatmış anlamadın mı hala büyük dev markalar bile farklı markaların motorlarını kullanıyor ama o onların özbenliğini kaybettirmez .
M.Gündüz kuduoğlu
18.6.2017 12:55:33
Alıntı: ArkadaşlaR TÜMOSAN'nın şuana kadar internet sitesinde gösterdiği motorlarında 100 bg'nin üzerinde motor yok Altay için 1800 bg bekleniyor yapabileceklerini sanmıyorum ama Allah yardımcıları olsun.
Dizel veya benzinli motorların değişik markalara ait olan parçalarının hemen hemen tamamı yerliolarak üretilip piyasada satılırken komple motor üretilmememesin maddı .pazarlama vede siyası sebebleri var sanıyorum motor teknolojısın okadar zor bir teknolojı olmadığı kanaatındeyim.Maksat ırade vede organızasyon prb olduğu kanaatındeyim.Altay projesınde kafalar karıştı bakalmı sonun nereye varacak dişardan ıthale kadar varabilir Koç grubuna karşı bir allerjı var sanıyorum9senedir adamları nıye oya
nejat
20.5.2017 15:53:37
Çok güzel bir makale. Arkadaşlar. Yerli araba üretsek ne olur üretmesek ne olur. Önemli olan bir arabanın her parçasını üretebilecek ve geliştirebilecek üretim ve AR-GE merkezlerimizin olması ve buralarda yerli insan gücü ve yerlileştirdiğimiz bilgilerin kullanılması. Bundan sonrası teferruat.Araba üretme traktör üret. Tank üret. vinç üret. Herşeyi üretebiliriz. Aselsan, Tübitak bir tane değil birden fazla olmalıdır. Teknolojiyi merdivenaltına yaymalıyız.
Nejat
20.5.2017 15:52:41
Çok güzel bir makale. Arkadaşlar. Yerli araba üretsek ne olur üretmesek ne olur. Önemli olan bir arabanın her parçasını üretebilecek ve geliştirebilecek üretim ve AR-GE merkezlerimizin olması ve buralarda yerli insan gücü ve yerlileştirdiğimiz bilgilerin kullanılması. Bundan sonrası teferruat.Araba üretme traktör üret. Tank üret. vinç üret. Herşeyi üretebiliriz. Aselsan, Tübitak bir tane değil birden fazla olmalıdır. Teknolojiyi merdivenaltına yaymalıyız.
Kaan Arhan
9.5.2017 23:59:15
Üç tür yaklaşım var bu konuda. İlki savunma sanayinde yapılan her çalışmayı haddinden fazla övmek dünyanın en iyisi olduğunu söylemek. İkinci gruptakiler de, yerli üretim tasarım veya marka denildiğinde "yerli" kelimesine çok fazla mana yükleyip, "motor bizim değilse yerli sayılmaz" diyenler. Üçüncü grup ise bekle ve gör yapanlar. Duruma göre tavır geliştirenler.
orhan
26.3.2017 19:07:26
motor üretemedikten sonra tankın helipkopterin vs. ne anlamı var dalgamı geçiyosunuz
Avni
2.3.2017 02:32:31
Alıntı: Altaytankinin motorunu tumosan yapiyo yerli konyada
Tümosanla anlasmayi iptal ettiler.
muhabbet
27.2.2017 15:22:38
dikkat dikkat dikat tümosan nın yetkilileirne söyleyin avusturyalı firmaya paranın ucunu göstersinler.. eğer yola gelmezlerse nediyorsanız deyin bana acilen onlara biraz paranın ucunu göstersinler işler çokda yoluna girer muhabbet kara
Bahadır Unsal
27.2.2017 13:57:09
Alıntı: arkadaslar okadar universitemiz makine muhendisi yetistiriyor iclerinden birtanesi motor uretmek icin bir calisma yapmazmi? basimizdakilerden kaynaklaniyor olabilirmi disa bagimli bir ulke yaratiyorlar. bizler aselsan muhendislerimizi koruyamiyoruz yeteri kadar kol kanat gerilmiyor muhendislerimize destek verilmiyor. sonra yaptigimiz milli projelerimizde almanyanin amerikanin insafiyetone kalmisiz motor verceklerde biz biseyler yapacagiz adamlar tabiki amborga koyarlar motir icin yalvaririz
Mesele motor yapmak değil. 60 tonluk Altay tankını saatte 90km hıza ulaştırabilecek, +- 50derecede sorunsuz çalışabilecek, dizel, benzin, yağ vs her türlü yakıtla çalışabilecek isabet alsa bile idameyi devam ettirebilecek, motor yapmak. Bunu yaparken de hiçbir telif hakkını ihlal etmemek gerekiyor tabi
Nuri Ok
6.2.2017 02:25:48
http://www.moment-expo.com/turkiyenin-ilk-yuzde-100-yerli-dizel-motoru-uretildi Akdeniz Üniversitesinde bir prof, farklı illerde üretilen motor parçalarını birleştirerek yüzde yüz yerli dizel motor üretti haberi ne anlama geliyor arkadaşlar,o kadar çok şey yazılıp çiziliyor ki bunları anlamlandırmaya zorlanıyoruz, saygılar.
necati
5.1.2017 11:38:09
yerli motor olmazsa olmaz hem ihracat hemde dışa bağımlılık açısından
Gatalı Bilgi
26.12.2016 13:22:03
Alıntı: Patent için Hatz markasına bakacaksınız, Gümüş ve Pancar Hatz'ın aynısıdır ama Hatz'ın o modelini de Erbakan çizmiştir. Bir de çok patent düşkünü olmayın, patent emperyalizmin diğer milletleri ezme yöntemidir. 10 patent alıncak ürününüz olsa birini paraya dönüştürecek olsanız, yetmez mi? Venture Capital'in tersi yani.
Bir de çok patent düşkünü olmayın, patent emperyalizmin diğer milletleri ezme yöntemidir. 10 patent alıncak ürününüz olsa birini paraya dönüştürecek olsanız, yetmez mi? Ne kadar saçma bir mantık. Patent düşkünü olmayın demek nasıl bir zeka gerektiriyor anlamak zor. Sen ürünü yap, pazarda satacak hale getir. O patenti gidip başkası alsın. Bak bakalım açacağı patent davasıyla donunun lastiği kalıyor mu sana. Saçmalamanın da bir sınırı var.
veysel ünal
6.10.2016 16:09:43
ALIŞTIRMIŞLAR ÜLKEMİZİ SÖMÜRMEYE TEMBELLİĞE HAZIRCILIA...İŞTE ÜRETMESSEN SONUÇ BU GELEN BİR TOKAT ATAR GİDEN BİR TOKAT ATAR..BU MİLLET NE ZAMAN UYANACAK MERAK EDİYOM...ÜRETMESSEN SAVAŞ ZAMANINDA TANK MI SATIN ALCAN...BAKINIZ AMERİKA TANK VERMİŞ HİBE ETMİŞ...NE GÜZEL YA BEDAVA TANKLAR DEĞİLMİ...BOZULUNCA ALIN BAKALIM TANKIN YEDEK PARCASINI..EN UFAK PARCAYI KAÇ DOLARA ALCAKSINIZ..İŞTE SÖMÜRÜ BU HİBE ET PARCA SATT..BİZİM ÜKEMİZİ BU HALE GETİRENLERE BİZLERİ HAZIRCILGA ALIŞTIRANLARA LANET OLSUNNNNN
veysel ünal
6.10.2016 15:59:12
ALIŞTIRMIŞLAR ÜLKEMİZİ SÖMÜRMEYE TEMBELLİĞE HAZIRCILIA...İŞTE ÜRETMESSEN SONUÇ BU GELEN BİR TOKAT ATAR GİDEN BİR TOKAT ATAR..BU MİLLET NE ZAMAN UYANACAK MERAK EDİYOM...ÜRETMESSEN SAVAŞ ZAMANINDA TANK MI SATIN ALCAN...BAKINIZ AMERİKA TANK VERMİŞ HİBE ETMİŞ...NE GÜZEL YA BEDAVA TANKLAR DEĞİLMİ...BOZULUNCA ALIN BAKALIM TANKIN YEDEK PARCASINI..EN UFAK PARCAYI KAÇ DOLARA ALCAKSINIZ..İŞTE SÖMÜRÜ BU HİBE ET PARCA SATT..BİZİM ÜKEMİZİ BU HALE GETİRENLERE BİZLERİ HAZIRCILGA ALIŞTIRANLARA LANET OLSUNNNNN
cihat omay
5.10.2016 21:14:31
Motor sevdası göz göre göre elimizden alındı. Üstelik buna sebep olanlar bilerek ya da bilmeyerek basiretsiz omurgasız idealsiz ya da gönlü de fikri de bu bizler için atmayan bir kaç "köşe başı" adamın yüzünden. Nedense bu insanlar hep aynı cenahtan. Asker kökenli, cumhuriyetçi, sözde laik ve aydın geçinen, eğitimli tayfadan. Ve Demirağ mucizesini "ihracat yasağı" getirerek bir hendeğe gömenler de, bir Devrim gerçeğini "benzinsiz çalışmıyor" algısını dayatarak ülkenin ön alması durduruldu...
Berkehan KUTLUATA
18.8.2016 18:53:28
ArkadaşlaR TÜMOSAN'nın şuana kadar internet sitesinde gösterdiği motorlarında 100 bg'nin üzerinde motor yok Altay için 1800 bg bekleniyor yapabileceklerini sanmıyorum ama Allah yardımcıları olsun.
mustafa
18.8.2016 16:00:56
Alıntı: alt yapıyı hazırlamak için para gerekliyse devlet bi hesap açsın insanlar gönlünden ne koparsa azda olsa bişeyler verir bi motor için ona buna gebe kalmaktansa en azından kendimiz yaparız.
katılıyorum çok akıllıca bir fikir ama yapmazlar yaptırmazalar
Mehmet
13.8.2016 20:41:40
Söz konusu olan savaşsa motor üretemiyorsanız tank, zırhlı araç, helikopter üretemiyorsunuz demektir. Bu sadece ticari bir konu değil. Ölüm kalım meselesidir. Özellikle askeri teknolojilerde bağımsız olmadan büyük ülkelerin yancısı olmaktan kurtulamayız. Ayrıca batı bize karşı herzaman çifte standartçıdır. Yeri gelir motoru iki kat para versen bile alamazsın. Bu sebeple el aletiyle iş görmeye çalışanın sonu felakettir.
Halill
15.2.2016 01:00:56
Altaytankinin motorunu tumosan yapiyo yerli konyada
Gunnur Dikec
22.1.2016 23:50:09
1982 yilinda 750 beygirlik diesel makina Turkiye gemi sanayiinde uretilmis Pendik tersanesinin acilisinda sergilenmistir.Ben o zaman Halic Tersanesinde dokumhane muduruydum.Dokumhane diesel motorun 6-8 silindirli motor bloklarini silindir gomleklerini volan manifoldlari v.s gibi ihtiyac duyulan her parcayi dokmus.Parcalar pendik ve Halic tersanesinde islenmis ve bu Pendik Sulzer motorlari uretilerek ana makine ve jenerator olarak gemilerde kullanilmistir Metalurji Yuksek Muhendisi Gunnur Dikec
Şeref Şimşek
29.12.2015 11:00:19
Tümosan tank motoru konusunda gereken desteği buldu , 54 ayda sonuç alınır, hatta TÜMOSAN ın iyi destekleyerek çok farklı içten yanmalı motor üreten konuma getirmek gerekir .Motor yoksa otomobil de olmaz . Burası Cafer Günay beye cevap Erbakan Hoca Hatz motor lisansı ile yapmıştı .MOTOSAN 3 silindirden 120hp güç aldı EURO 3 normunu yakalamışlardı Bosch bizde üretim yaptığı için bizim diyebiliriz yoksa ateşleme sistemi üç firmada var Bosch alman , lucas ingiliz superstar fransız saygılarımla
AHMET
28.8.2015 18:07:10
alt yapıyı hazırlamak için para gerekliyse devlet bi hesap açsın insanlar gönlünden ne koparsa azda olsa bişeyler verir bi motor için ona buna gebe kalmaktansa en azından kendimiz yaparız.
Ali
24.5.2015 12:46:28
Her şeyi çok geriden takip ediyoruz. Dünyada trend artık ARABA Motoru değil, ARAMA Motoru üretebilmek. Bugün Google, Apple gibi firmalar Araba üretmeye başladı. Dünyada 100 yıllık geçmişi olan hangi firma ARAMA motoru üretebiliyor. Önümüzdeki 15-20 Yıl içinde Ulaşım sektöründeki tüm araçlarda söz sahibi olanlar Araç Motoru üretenler değil, Yazılım Motoru üretenler olacak. Biz hala 1970 lerin kafasındayız.
Ferit Baltacı.. www.bms.ambalaj.com
4.5.2015 13:09:19
Model: 350X2 devitgen Türkçe adı : Çift çevrim devitgen İngilizce adı: Turkish design engin Kullanım alanları: İki çevrimli bu devitgen , Motosiklet , Tekne , jeneratör , Bahçe araçları , Su pompası vb yerlerde kullanılabilir. Son yüz yıl içerisinde yapılmış en büyük bilimsel sıçrayış, içten yanmalı devitgenlerin buluşudur. Yeryağından elde edilen yakıtları yakarak, bunu çevrimsel güce dönüştüren devitgen, bugün havada, karada, suda çalışan hemen tüm araçların yada yardımcı dona
harun erkul
24.4.2015 01:24:56
arkadaslar okadar universitemiz makine muhendisi yetistiriyor iclerinden birtanesi motor uretmek icin bir calisma yapmazmi? basimizdakilerden kaynaklaniyor olabilirmi disa bagimli bir ulke yaratiyorlar. bizler aselsan muhendislerimizi koruyamiyoruz yeteri kadar kol kanat gerilmiyor muhendislerimize destek verilmiyor. sonra yaptigimiz milli projelerimizde almanyanin amerikanin insafiyetine kalmisiz motor verceklerde biz biseyler yapacagiz adamlar tabiki amborga koyarlar motor icin yalvaririz
harun erkul
24.4.2015 01:20:58
arkadaslar okadar universitemiz makine muhendisi yetistiriyor iclerinden birtanesi motor uretmek icin bir calisma yapmazmi? basimizdakilerden kaynaklaniyor olabilirmi disa bagimli bir ulke yaratiyorlar. bizler aselsan muhendislerimizi koruyamiyoruz yeteri kadar kol kanat gerilmiyor muhendislerimize destek verilmiyor. sonra yaptigimiz milli projelerimizde almanyanin amerikanin insafiyetone kalmisiz motor verceklerde biz biseyler yapacagiz adamlar tabiki amborga koyarlar motir icin yalvaririz
ibrahima
14.4.2015 20:18:57
sayın yetkili yapamayız degil yaparız hemde allahını yaparız sadece ve sadece başımızdaki siyasiler ve gözünü para hırsı büyümüş toplum olmasa yaparız kendi şahsım adına söylüyeyim ben bi motor tasarladım hemde manyetik motor am bu youtubedeki motorlarlardan degil çok daha verimli bir motor hemde benzinli ve dizel motorlardan çok daha verimli bir motor sadece yetkililerden istedigim bir tek yüksek güçlü bir bilgisayar oda gerekli testleri ve teknik çizimleri yapabilmek için onu bile çok gördüle
Hakan Sönmez
18.3.2015 09:24:08
Alıntı: Erbakanıın yaptığı dediğiniz motorun patent numarasını ya da patent linkini paylaşabilir misiniz? Zira ben http://patentscope.wipo.int/search/en/result.jsf baktım ancak bulamadım. Gizli bir patent galiba :)
Patent için Hatz markasına bakacaksınız, Gümüş ve Pancar Hatz'ın aynısıdır ama Hatz'ın o modelini de Erbakan çizmiştir. Bir de çok patent düşkünü olmayın, patent emperyalizmin diğer milletleri ezme yöntemidir. 10 patent alıncak ürününüz olsa birini paraya dönüştürecek olsanız, yetmez mi? Venture Capital'in tersi yani.
Hakan Sönmez
18.3.2015 09:19:00
Alıntı: Konya'da fabrikası bulunan TÜMOSAN'ın yerli dizel motor üretimi var. Genellikle traktörlerde kullanılıyor. Böyle yerli firmalar, milli projeler konusunda desteklense, eminim uygun motorları üretebilirler. Bu konuda TÜBİTAK'ın veya bakanlığın bir adımı var mı? Teşekkürler
Tümosan'ın arkasındaki Organize Sanayiide Mercedes'in yük araçlarında kullandığı krank, piston kolu ve silindir kapağı üretiliyor, blok üretimi için de gün sayılıyor. Tümosan neden motoru yapamaz, Konya'da ve ülkede bir birlik düşüncesi olmadığı için. Yazar bu işlerin büyük birer organizasyon olduğunu güzelce anlatmış, teşekkürler. Biz de dua ediyoruz, Allah bu millete birlik nasip etsin, benlikten korusun.
misafr
2.3.2015 21:57:15
Altay tankında fransız değil, Alman MTU firmasının motoru kullanılmakta tıpkı diğer birçok modern tankta olduğu gibi (leopard, merkava, leclerc hatta abrahms m1a motorları bile mtu ile değiştirilmekte). Böylesine motor pazarının büyük kısmına sahip bir firma var iken bizim tank için motor üretip (milyonlarca dolar harcayıp, klon bir motor üreterek) satabilmemiz pek mantıklı ve mümkün görünmüyor. Kaldı ki daha kaliteli paslanmaz çelik ve aluminyum alaşımı üretecek entegre tesisimiz bile yokken.
ismail göncüoğlu
28.2.2015 20:37:02
Altay tankı için bile motorun Tümosan a sahiplendirilmesi 5 yıl sürdü. En az 5-10 yılda rekabet edebilir bir motor çıkmasını umuyoruz.MİLGEM için Motor ise hala rafta bekletiliyor. 1980 lerde lisans ile bile olsa % 50 yerli katma değer ile Sulzer Gemi Motoru üretiliyordu. Fabrika DzKK na geçtikten sonra son 5 yıldır atıl bırakıldı. Konunun sahiplerinin kullanılan motorlarda yerlileştirme oranı % 0. İthal motor ve parçaları herkezin menfaatine daha uygun olsa gerek.
Berk
4.8.2014 23:26:37
bizde böyle bir eğitim sistemi olduktan sonra biz motor değil plastik bile üretemeyiz.biz ne kadar bunu biz üretiyoruz desek de sonuçta bize bunu öğretenler eğitimde gelişmiş bizim gibi sadece öğrenmek için öğrenen ve ezberci eğitim yapısı olmayan dünyadaki öncü ülkelerdir.
ersin
3.8.2014 00:56:58
Erbakanıın yaptığı dediğiniz motorun patent numarasını ya da patent linkini paylaşabilir misiniz? Zira ben http://patentscope.wipo.int/search/en/result.jsf baktım ancak bulamadım. Gizli bir patent galiba :)
Şef
10.6.2014 19:22:14
Alıntı: ÖNCELİKLE BİR ÜRÜNÜ SATIYORSANIZ BUNU BİZ YAPTIK DEMEK İÇİN TAMAMINI SİZİN YAPMANIZ LAZIM HEM REKLAM İÇİN HEM DE KENDİ KARINIZ İÇİN YAZAR ABİMİZ ÇOK GÜZEL YAZMIŞ
Fatih arkadaşım, eğer ürünün üzerindeki parçaların tamamını yapacaksan ki pek mümkün değil 100 kadar farklı sanayi alanında üretim yapıyor olman gerekmekte. Şöyle ki burda mevzu bahis olan ürünler yani uçak helikopter tank vs. 1000 lerce kalem malzeme yani ürün ihtiva ediyor. Buda birçok sanayi dallında uzmanlık ve yeterli pazar payı ihtiyacı demek. Dünyanın hiç bir yerinde hiç bir üretici ürünün tamamını kendisi üretmez ama tasarımını yapıp onu lisanslandırır. Sektörü geliştiren şeyde budur.
mert can
21.4.2014 22:36:46
Biz yerli motora gitsekte amerika gibileri engel olur yinede ortadoğuda araplar amerikayı zengin etti silah ihracında araplar şimdi bize yöneldi alımlarda fakat amerika buna verdiği şeylerle engel oluyor bu ülkenin yurt dışındaki mühendisini bilim adamını getirtecen Türkiye'ye yaptıracaksın kardeşim motor daha aselsan mühendislerimize sahip çıkamadık biz satarken amerika gibileri kazanamayınca amerikada bize verdiği ürüne ambargo koyarlar almanların leopardlarda yaptıgı gibi
Atakan Ay
8.3.2014 14:18:54
Alıntı: 1952 yılında o yok haliyle motor üreten bir ülke hala motor üretbilirmi yi tartışıyorsa yazıklar olsun diyorum 50 yıldır otomobil yapan bir sanayici çıkıpta motor yapmak zor yapamayız diyorsa yazıklar olsun diyorum helede rahmetli erbakandan sonra 50yılda bana yada ülkemize 1 erbakan yetiştiremedik deniyorsa onlarca kez yazıklar olsun diyorum bu durumda oturup 50 yıldır ne yaptık diye kendimize sormalı ve kısır siyasi çekişmeleri bir kenera bırakıp çok çalışalım diyorum
Cafer Bey, düşüncelerinize yüzde yüz katılıyorum. Benden de sanayici geçinen, bürokrat geçinen, üst düzey general geçinen ama son 50 senede Türkiye gibi bir ülkenin motor üretmesine destek vermeyen herkese koca bir YUH!!!!! Atatürkün 1930 larda kurduğu ve Türk malı savaş uçağı üreten Kayserideki fabrikayı kapatanlarada YUH!!!
CAFER GÜNAY
15.12.2013 22:34:25
1952 yılında o yok haliyle motor üreten bir ülke hala motor üretbilirmi yi tartışıyorsa yazıklar olsun diyorum 50 yıldır otomobil yapan bir sanayici çıkıpta motor yapmak zor yapamayız diyorsa yazıklar olsun diyorum helede rahmetli erbakandan sonra 50yılda bana yada ülkemize 1 erbakan yetiştiremedik deniyorsa onlarca kez yazıklar olsun diyorum bu durumda oturup 50 yıldır ne yaptık diye kendimize sormalı ve kısır siyasi çekişmeleri bir kenera bırakıp çok çalışalım diyorum
fatih
8.12.2013 11:53:26
ÖNCELİKLE BİR ÜRÜNÜ SATIYORSANIZ BUNU BİZ YAPTIK DEMEK İÇİN TAMAMINI SİZİN YAPMANIZ LAZIM HEM REKLAM İÇİN HEM DE KENDİ KARINIZ İÇİN YAZAR ABİMİZ ÇOK GÜZEL YAZMIŞ
Osman UZEL
6.12.2013 16:42:11
Konya'da fabrikası bulunan TÜMOSAN'ın yerli dizel motor üretimi var. Genellikle traktörlerde kullanılıyor. Böyle yerli firmalar, milli projeler konusunda desteklense, eminim uygun motorları üretebilirler. Bu konuda TÜBİTAK'ın veya bakanlığın bir adımı var mı? Teşekkürler